Magyarország a 2004–2006-os időszak uniós forrásainak felhasználásában – mint azt a felelős EU-biztos többször nyilvánosan is megerősítette – a legjobbak egyike. Ez korántsem magától értetődő dolog. Büszkének kell lennünk rá, pályázóknak és a lebonyolításban részt vevőknek egyaránt.
Másfelől tudjuk jól: vannak nehézségeink, bőven van mit javítanunk. A pályázók oldaláról gyakran hangzik el kritika: a pályázatok bonyolultak, az adminisztráció aprólékos és hosszadalmas, a kifizetések sokáig elhúzódnak. A helyzettel a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség sem elégedett. Ezért hirdettünk nemrég „nagytakarítást”: nyár végéig fel kívánjuk számolni az intézményrendszerben felhalmozódott ügyhátralékot, függetlenül attól, hogy a késést a pályázó vagy az intézményrendszer okozta.
A támogatásokkal kapcsolatos adminisztráció kiterjedtsége ugyanakkor nem magyar sajátosság. Ugyanezzel a problémával küzd minden új tagország. Sőt: a régiek is. Ennek végső soron két oka van. Mindkettő egyszerűen megérthető, ugyanakkor lényegében megváltoztathatatlan.
Az első a fejlesztési projektek tartalma. Ha egy projekt megvalósítása nehéz, az általában nem azért van, mert a pályázati rendszer bonyolult, hanem azért, mert maga a projekt az. A gond nem az űrlapok kitöltésével van, hanem azzal, hogy a pályázó tud-e projektet tervezni, meg tudja-e úgy fogalmazni a céljait, terveit, hogy azok valóban megvalósíthatók, finanszírozhatók, hatékonyak, a projekt eredménye pedig időtálló legyen.
A második a közpénzek felhasználásának szabályrendszere. Az EU adófizetői számára a támogatások felhasználásának átláthatósága, dokumentálhatósága alapvető fontosságú. Az Európai Parlament és az EU költségvetését finanszírozó tagállamok nemzeti parlamentjei árgus szemekkel figyelnek minden egyes eurót, amelyet a struktúrapolitika keretében kapunk. Vizsgálódik az EU számvevőszéke, az Európai Bizottság, magyar részről az Állami Számvevőszék és a Kehi is. Ha pedig a dokumentáció nem stimmel, akkor a támogatást vissza kell adni, ha másként nem megy, az állami költségvetésből. Az adminisztráció tehát az adófizetők érdekeit védi.
Baj akkor van, ha a rendszert túlbiztosítjuk. A feladat az, hogy megtaláljuk az egyensúlyt a hatékonyság és a biztonság között, hogy a támogatást használjuk fel gyorsan, de egyúttal hatékonyan, elkerülve a pazarlást.
Le kell szögezni: a pályázók által benyújtott elszámolások feldolgozása során az intézményrendszer általában véve teljesíti a jogszabályi előírásokat. A hibátlanul benyújtott elszámolásokat az intézményrendszer ma átlagosan két hónap alatt kifizeti. Ha a kifizetés elhúzódik, az esetek döntő többségében azért van, mert az elszámolás hibás vagy hiányos volt. Vagy azért, mert a pályázó olyan tételt kíván elszámolni, amelyre az adott támogatás nem vehető igénybe.
Persze ha a pályázó hibázik, annak oka lehet a túlbonyolított szabályozás is. Ezt látva a kormány már 2005 tavasza óta több lépésben egyszerűsítette a pályázati előírásokat, és így számottevően csökkentek a pályázók adminisztrációs terhei.
A hatékonyságot szolgáló jogszabályi lépések megtörténtek. 2007-től pedig valamennyi pályázatkezelő szervezet tevékenységét teljesítményarányosan finanszírozzuk. Fizetség csak az elvégzett munkáért jár. Minden egyes projektnek lesz személyi felelőse. A határidők elmulasztásának, a programok késésének pedig anyagi következményei lesznek, nem csupán az adott szervezetre, hanem a szervezet minden egyes munkavállalójára nézve.
A sikeres pályázók igenis itt vannak közöttünk. Az eddig kifizetett 420 milliárd forint támogatásból rengeteg előremutató kezdeményezés valósult meg. Továbbra is állítjuk: érdemes, sőt kell pályázni és a vállalásokat sikerrel véghezvinni. Ez persze a jövőben is csak kemény munkával érhető el. De amit érdemes csinálni, az sohasem könnyű.
A szerző a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökhelyettese
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.