BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milyen következményekkel jár az útdíj kiterjesztése?

Főleg a belföldi fuvarozóknak okoz költségnövekedést az útdíj kiterjesztése – derül ki a lapunk kérdésére adott válaszokból. Sok fuvarozó a telephelyéről sem tud már matrica nélkül kimozdulni. A többletköltséget pedig – éves szerződéseik lévén – áthárítani sem tudják.
2007.04.27., péntek 00:00

Földi Elek, a Rapidsped Zrt. elnök-vezérigazgatója

Többletköltség

„Jelentős költségnövekedést okoz az útdíjkiterjesztés ténye és tendenciája is. Hiszen rossz minőségű szakaszokon is fizetni kell, olyanokon, amelyeken például nincsenek parkolók. Azaz nincsenek meg a feltételei a vezetési és a pihenőidő szabályozása – ugyancsak áprilisban életbe lépett és szintén a fuvarozók költségeit emelő – szigorításának. A pluszköltségeket pedig nehéz év közben áthárítani a megbízókra. A belföldi fuvarozóknál a legnagyobb a költségnövekedés. Telephelyünkről, Szigethalomról már Szolnokra sem tudunk matrica nélkül eljutni. Bár a 130, döntően nemzetközi fuvarozást végző járművünket nem érinti az útdíj kiterjesztése, de három százalék körüli költségnövekedést okoz a belföldi alvállalkozóink mintegy 60 járműve révén.”


Galambos István, a Silog Bt. tulajdonos-ügyvezetője

Még elviselhető

„Mivel a vállalkozásom 14 árufuvarozást végző járművéből csupán egy belföldi vontatást, autómentést végzőnek nincs éves matricája, az útdíj április 1-jei kiterjesztése elviselhető. Nem ez a jellemző azonban, hiszen a belföldi fuvarozók többségének eddig nem volt szüksége matricára. Öt-hat kilométer díjas út miatt – ha keveset futnak – kilométerenként 50-100 forinttal is nőhet a költségük. A tervezett teljesítményarányos díjfizetés (e-útdíj) bevezetése viszont profi fuvarozóként is hátrányosan fog érinteni, hiszen a jelenleginek a duplájára nő a díjas hálózat hossza, ahol a megtett kilométerek alapján kell majd fizetni. A díjfizetésbe bevont mostani tördelt szakaszok pedig az e-útdíjnál alkalmazott két technológia közül a drágább műholdas rendszer kiépítését vetítik elő.”


Karmazin György, a BI-KA Bt. üzlet-vezetője

Értékesítési pontok

„Az útdíj belföldi bevezetése miatt a belföldi árufuvarozók kiadásai megnőttek, hiszen eddig olyan útvonalon közlekedtek, amely nem kötelezte őket a matricavásárlásra. Tehát ez jelenleg pluszköltségeket jelent a számukra. Emiatt – főként – a magyarországi kis- és középvállalkozók által végzett közúti fuvarozási tevékenység eredményessége csökkent, a jövőben a fuvarozási vállalkozások pénzügyi helyzete tovább romlik. Az útdíj bevezetéséből adódó költségnövekedést a fuvarozók egyelőre nem tudták beépíteni szolgáltatási áraikba, sajnos a megbízók nem fogadják el a fuvardíjak emelését. További probléma, hogy a bevezetést követően nem teremtették meg a matrica vásárlásának széles körű lehetőségét. Jelenleg nincs elég értékesítési pont és megfelelő tájékoztatás.”


Molnár Csaba, Egyéni vállalkozó

Romló haszonkulcs

„A díjfizetés kiterjesztése óta a 26-os útnál lévő telephelyünkről, Boldváról már sehova sem tudunk matrica nélkül elmenni. Az országot járó 14 darabárus járművünkre eddig is megvettük, de a Miskolc környékén fuvarozó öt másiknál – billenős, illetve boltoknak terítő autók – nem volt szükség vignettára. Áprilistól azonban a mintegy 12 kilométerre levő Miskolcig vezető út fele is díjas, a kerülő útról pedig kitiltották a 12 tonna feletti járműveket. Így az említett autókra fuvartól függően napi-, heti- vagy havimatricát kell vennünk, ennek költségeit év közben már nem tudják áthárítani, ami rontja a haszonkulcsot. A Borsodi Fuvosznál már többen is jelezték, hogy hasonló helyzetben vannak, azaz a telephelyüket sem tudják matrica nélkül elhagyni.”


Wáberer György, a Waberer’s Holding Zrt. elnök-vezér-igazgatója

Átterelés

„Az útdíj kiterjesztése rendkívül összetett dolog. Hasznos, ha a tehergépjárművek elkerülik a lakott területeket, és nem rongálják tovább a túlterhelt közúti hálózatot. A Waberer’s Holding Zrt. már korábban is kiállt a környezetkímélő megoldások mellett, így egyetértünk azzal, hogy a kamionok lehetőség szerint a magasabb rendű utakat használják. A megemelkedett költségeket azonban ma már nem egyszerű a fuvardíjakban érvényesíteni. Az útdíjak kiterjesztése elsősorban a belföldi fuvarozókat érinti. Főként számukra lenne fontos az úthasználattal arányos díjrendszer mielőbbi bevezetése, mert ma ugyanannyit fizet az is, aki – kényszerűségből – csupán öt-tíz kilométert használ a fizetős szakaszból, mint aki teljes hosszában kihasználja a lehetőségeket.”

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.