Miközben immár negyedik éve tart a világgazdasági boom, történelmileg páratlan, 5 százalék körüli növekedési rátával, addig a francia gazdaság csak bicegve halad előre. Tavaly a növekedés mindössze 2,2 százalék volt, ez évre 2,1 százalékot jósolnak a német gazdaságkutató intézetek, jövőre pedig 1,9 százalékot. Ez számottevően elmarad az EU-tagállamok megfelelő – 2,7, 2,6 és 2,4 százalékos – átlagától.
Franciaország jelenleg Európa egyik sereghajtója, csak valamivel előzi meg Olaszországot és Portugáliát. A teljesítményét a német gazdaság is lekörözi. A tavalyi, 2,7 százalékos növekedési rátájával Németország visszakapaszkodott a régi EU-tagállamok átlagára, és várhatóan az idén, illetve jövőre is 2,4 százalékos GDP-gyarapodást fog felmutatni, ez jóval gyorsabb, mint a franciaországi.
A gyenge francia növekedés meglepetésnek számít, mert az ország gazdasága a legutóbbi időkig jól teljesített, és felülmúlta számos más EU-tagállamét. Miközben Németország az 1995–2005 közötti időszakban mindössze 14 százalékos összesített GDP-növekedést tudott felmutatni, amellyel Olaszország mellett európai sereghajtó lett, addig Franciaország ugyanebben az időszakban 23,6 százalékos átfogó növekménnyel büszkélkedhetett, ez közel állt a régi uniós tagállamok 24,3 százalékos átlagához. Az egy főre jutó bruttó nemzeti jövedelem tekintetében a franciák 2001-ben lehagyták Németországot, és náluk az adott mutató most is 4 százalékkal magasabban áll. A legfrissebb növekedési adatok azonban arra utalnak, hogy az irányzat visszájára fordul.
A francia foglalkoztatási adatok még aggasztóbbak: 2006-ban a munkanélküliségi ráta 9,4 százalék volt, egy egész százalékponttal magasabb, mint a németországi, a mutató pedig 2008-ban is csak 8,2 százalékra mérséklődik, szemben a németeknél várható 6,3-del. Hasonló irányzat mutatható ki az államadósság alakulásában is. Németország megoldotta, hogy az államháztartás hiánya ne ütközzön az EU stabilitási és növekedési paktuma által megszabott plafonba, és 2008-ra kiegyensúlyozott költségvetés várható. Ezzel szemben Franciaországnak 2,6, illetve 2,3 százalékos GPD-arányos deficitet jósolnak 2007-re, illetve 2008-ra. Ha pedig a világgazdaság növekedése elakad, akkor a franciák ismét megszegik a stabilitási és növekedési paktum előirányzatait, mint tették azt 2002-ben, 2003-ban és 2004-ben.
Miért tapasztalható ilyen mértékű eltérés a két ország szereplésében? A lehetséges válaszok között szerepel az eltérő világgazdasági specializáció. Miközben Franciaország a fogyasztási javak – például élelmiszerek és gyógyszerek – gyártására szakosodott, addig Németország a beruházási javak előállítására állt rá. Mivel a jelenlegi világgazdasági boom nagyrészt a beruházási javak iránti keresleten nyugszik, ezért a német gazdaság nagyobb mértékben tud profitálni a globális fellendülésből.
Németország a világ szerszámboltjává vált: 450 vezető céget tud felmutatni a szűkebb piaci réseknek megfelelő termékekben és további 500-at a felső termékkategóriákban. A világ 20 legrangosabb kiállítás- és vásárrendezvényéből (a belső tér nagyságát alapul véve) 15 esik Németországra, és ez a kiviteli mutatókban is tükröződik. Nem csoda, hogy a német gazdaság rakétasebességre tudott kapcsolni, amikor világszerte megugrott a kereslet a tőkejavak iránt.
Természetesen a problémákból Németországra is jut bőven. Az ország lassan ipari bazárrá válik, amely a munkaasztalokat kihelyezi az alacsony bérű, volt kommunista országokba. Ez az egyik oka annak, hogy a 2006-os boom nem tudott munkahelytöbbletet kiváltani a feldolgozóiparban, a gyengén képzett munkaerő tekintetében OECD-szerte Németországban a legnagyobb a munkanélküliség, és a teljes munkaidős foglalkoztatás nem tudott visszakapaszkodni a 2000-es év szintjére.
Franciaország középtávon valamivel jobban szerepelhetne, mivel erős a belföldi szektor. Az egyik vélhető hiba azonban az volt, hogy elhanyagolták a kis- és közepes vállalatokat, miközben az állami ellenőrzés alatt álló óriáscégekre – Airbus, Renault, Crédit Lyonnais, Alstom – összpontosítottak, amelyek a francia adófizetők elpazarolt pénzével fémjelzett iparpolitikára szolgálnak példával, részben Sarkozy nevével összekapcsolható módon. Franciaország igazi problémáját az állami ellenőrzés alatt álló vállalatok nagy súlya jelenti, a bérből és fizetésből élők 25 százalékát foglalkoztatják a kormányzati szektorban, szemben a 19 százalékos régi EU-átlaggal és a németországi 12 százalékkal. A GDP összpontosított hányada a franciáknál 54, a németeknél 47 százalék.
Az elnökválasztás első fordulójában a trockisták és a kommunisták 7 százaléknyi szavazatot kaptak, a 27 százalékos támogatottságú szocialista párt pedig a német szociáldemokratákhoz képest jóval balrább áll. A dirigista hajlam sokkal erősebb a franciáknál, mint másutt Európában, és ez hozzájárulhatott annak a környezetnek a kialakulásához, amelyben a kis- és közepes vállalatok aligha tudnak prosperálni.
Az elnökválasztások utánra sem jók a kilátások egy ígéretesebb kurzus bevezetésére. Sarkozy várhatóan folytatja a túlsúlyos ipari óriások támogatását, mint tette azt a múltban. A gazdaság élénkítéséhez szükséges egészséges gazdaságpolitika szemlátomást kívül esik a látókörén.
A szerző a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.