A kormány legfrissebb, a feltétlenül állami kézben tartandó vagyon körének szűkítéséről szóló döntését látva azonban jogosan érezhetjük úgy, hogy alighanem újabb eladási hullám küszöbén állunk, s végleg lesöpörjük a padlást. Jó volna tudni, hogy akik a mostani előterjesztést fogalmazták, hogyan indokolják, hogy némely most listára került cég (Budapest Airport, Nemzeti Tankönyvkiadó) többségi részesedésének eladásakor megtartották azt a kicsiny, immár csak az akkori vevőnek értékes állami részesedést, amely akár többmilliárdos kárt is okozhatott az országnak. Nehéz azt a kisördögöt elhallgattatni, aki azt igyekszik elhitetni velünk, hogy az egykori és a mai döntések éppen a most töredékáron bevásárló egykori vevők érdekét hivatottak szolgálni.
Vannak persze bölcs felismerések is a mostani csomagban: a mindmáig teljes egészében közkézben lévő Állami Autópálya-kezelő Zrt. teljességének eladhatóvá tétele még időben van. Úgy tűnik, az útkezelés immár mindenki szemében valóban olyan feladat, amelyet jobb a versenyző piacra bízni, hiszen például az M5-öst működtető nem állami többségű AKA munkájára sincs mostanság panasz.
Alighanem ugyanígy ideje elengedni a kezét az elvileg szabadpiacon működő Tokaji Kereskedőháznak is, hiszen a többi borvidéknek is egyedül kell boldogulnia – csak legyen rá vevő. Az eladhatóság kérdése sok más most felszabadítani szándékozott részesedésnél is felvetődik. Igen csavaros startégia kell például ahhoz, hogy a monopolhelyzetét perceken belül elvesztő, kérdéses színvonalú szolgáltatást nyújtó posta vagy a kétoldalról az állami árszabályozás satujába fogott MVM egy-egy negyedének megszerzésében fantáziát lásson valaki.
Az olyan, kimondottan állami piacbefolyásolásra létrehozott szervezeteknél, mint az ITDH Kht., a Hitelgarancia Zrt., a Mehib vagy az Eximbank, szintén nehéz pontosan látni, mi is vonzaná a magánbefektetőket, hiszen ezek a cégek ma nem kimondottan profitorientáltak. Ha viszont tisztán azzá válnának, létük jogossága és a megmaradt állami részesedés meglétének értelme válik kérdésessé.
A Szerencsejáték Zrt.-nél az a kérdés, hogy a céggel vajon eladók lennének-e annak monopóliumai is. Ha igen, a kialakuló magánuralmat aligha nézné jó szemmel az EU. Ha nem, akkor a cégértéke alacsonyabb lenne, mint amennyit a mai feltételek közt az államnak ér.
Ugyanakkor nem szabad elfelednünk: mindig létezik olyan ár, amelyen érdemes egy-egy vagyonelemen túladni. A kérdés csak az: a mindenkori értékesítési mechanizmus képes-e garantálni, hogy tranzakciók valóban csak ezen ár felett mennek végbe. Ugyanis nem szabad(na), hogy a magánosítás a mindenáron történő azonnali pénzszerzést szolgálja. (A hitelek törlesztésére való – ezúttal már nem is emlegetett – felhasználást a Postabank esete óta reálisan aligha hiheti el bárki is.)
Annál több értelme lehet viszont egységes vagyonkezelő szervezetet létrehozni. Nem világos azonban, miért nyilvánvaló, hogy a három meglevő intézmény kivétel nélkül alkalmatlan e feladatra, vagyis muszáj – hatalmas politikai viták és persze jókora költségek árán – egy negyedik szervezetet létrehozni. Kérdéses az is, hogy ha az eddigi három kísérlet egyike sem vezetett kellő hatékonyságra, miért lenne a negyedik jobb. Több lesz a forrás, jobb az infrastruktúra, netán képzettebb embereket alkalmaznak majd ott?
S ha még így is lenne, mit ér az egész felhajtás, ha valóban a ma tulajdonos minisztériumokkal kötnének üzemeltetési szerződést? A tulajdonosok földhivatali, cégbírósági „átkeresztelésén” túl kevés változik. Lesz viszont egy új testület, hét csúcsvezetővel és 11, őket felügyelő pártdelegálttal, akiket öt-hat évre bebetonoznak egy-egy kevés érdemi felelősséggel, de nagyobb státussal járó pozícióba.
A szerző a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.