Vörös József, a Pécsi Tudományegyetem rektorhelyettese, a gazdasági tanács elnöke: Hozzáértés. „Az intézmények – ha akartak – már eddig is vállalkozhattak, csak meg kellett keresniük a jogi lehetőségeket. Nálunk is működnek kft.-k, van önállóan gazdálkodó kutatóintézetünk, ezek értékesítik a szellemi alkotásaikat. A tapasztalataink azonban vegyesek velük kapcsolatban. Van olyan cégünk, amelyik kifogástalanul dolgozik, nyereséget termel, de olyan is, amelyik veszteséges – a kutatóintézetünk például 150 millió forinttal tartozik az egyetemnek –, egy másik ellen pedig felszámolási eljárás indult. Tehát nem a működési forma, hanem a menedzsment hozzáértése az igazán lényeges. A mostani változtatás csupán az első lépés, a következő években nagyobb vállalkozási szabadságot kapnak az intézmények, hiszen ezzel tudnak megfelelni a nemzetközi kihívásoknak.”
Sió László, a Fidesz oktatási műhelyének vezetője: Nem megnyugtató. „Célszerű, ha az egyetemek, főiskolák meghatározott jogi keretek között hasznosítani tudják a szellemi alkotásaikat, mert gyakran előfordul, hogy ezek a termékek vagy nem hasznosulnak, vagy magánpénzzé alakulnak át. Kérdés azonban, ezt a tevékenységet nem lehetne-e az intézmények keretein belül megoldani; a gazdasági tanácsoknak épp az az egyik feladatuk, hogy profi szemléletet vigyenek a működésükbe. De legalább ilyen lényeges, miként alakul az iskolák finanszírozása. A velük kötött hároméves támogatási szerződés elvileg garanciát jelent a számukra, ám mindig az évenként megalkotott költségvetés alapján juthatnak csak pénzhez. S volt már rá példa, hogy egy ágazati megállapodás elbukott a pénzügyi problémákon, ezért nem megnyugtató a helyzet.”
Láng László, az IBS főigazgatója: Autonómia. „Azok az egyetemek, ahol kutatóintézetek működnek, már eddig is meg tudták oldani a szellemi alkotásaik hasznosítását. Így nem értem, miért van szükség a törvénymódosításra. De lényegesebb az, hogy az intézményeknek ennél szélesebb körű vállalkozási szabadságot kellene kapniuk, célszerű lenne, ha a profiljukba tartozó valamennyi gazdasági tevékenységre létrehozhatnának társaságot. Azzal azonban nem értenék egyet, hogy az iskolák a használatba kapott állami ingatlanokkal, berendezésekkel szabadon rendelkezhessenek, azt appor-tálhassák, hiszen elúszhat a vagyonuk. Az autonómia fogalmába ez a lehetőség már nem fér bele, az önkormányzatiság azt jelenti, hogy az egyetem, főiskola önállóan eldönthesse, kivel, mit, milyen módszerrel kíván tanítani.”
Kis Papp László, a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének országos elnöke: Állami felügyelet. „A törvénynek azzal a módosításával egyetértünk, hogy a szellemi alkotások hasznosítására gazdasági társaságokat hozhassanak létre az intézmények. Ám elutasítjuk a Magyar Bálint, illetve Bokros Lajos által fémjelzett javaslatokat, amelyek szerint nonprofit társaságokká kellene átalakítani az egyetemeket, főiskolákat. Ezek ugyanis rendkívül veszélyes privatizációs törekvéseket gerjesztenének, amelyek az oktatás színvonalát komolyan veszélyeztetnék. A felsőoktatás első számú feladata az oktatás és kutatás, amely kizárólag állami felügyelet mellett képzelhető el, és a letéteményese az akkreditációs bizottság. A minőségi oktatás ellenőrei pedig a hallgatók, hiszen elsődlegesen az ő érdekük, hogy az iskolákban komoly munka folyjék.
Nagy Zoltán, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának alelnöke”: Kevés a termék. „Az intézményeknek már eddig is volt ilyen jellegű vállalkozási szabadságuk, sok újat tehát nem hoz a törvénymódosítás, amit egyébként mi sem elleneztünk. Ugyanakkor látjuk a veszélyeit is. El kellene kerülni, hogy az egyetemek, főiskolák állami tulajdonú laboratóriumaikban, eszközeikkel, nyersanyagaikból előállított szellemi alkotásainak értéke magánzsebekbe vándoroljon, meg kell teremteni a garanciákat arra, hogy a nyereség az intézményeknél maradjon. De ennél is nagyobb gond, hogy nincs sok olyan szellemi termék, szabadalom, amely piacképes lenne. A magyar oktatók, kutatók hozzáállása, gondolkodása nem elég innovatív; olyan ösztönzőrendszert kellene kialakítani, amelynek révén ezen a téren fordulat következik be.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.