Ezek a nézetek azonban az Egyesült Nemzetek Szervezete természetének félreértelmezését tükrözik. Az ENSZ ugyanis inkább eszköz a tagállamok kezében, semmint a világpolitika független szereplője. A főtitkár, Ban Ki Mun tarthat beszédeket, összehívhat tanácskozásokat vagy javasolhat akciókat, a szerepe azonban ettől még mindig inkább titkár, mint „fő”. Időnként egy „világi pápához” hasonlítják: alkalmazhatja a meggyőzésen alapuló puha hatalmat, de nem nyúlhat a kemény gazdasági vagy katonai hatalom eszközeihez. Utóbbiakat a tagállamoktól kell kikönyörögnie és kölcsönvennie. Ha pedig nem tudnak megegyezni egy akció végrehajtásának menetében, akkor a szervezet nem képes eljárni.
Vegyük csak az iraki „olajért élelmiszert” programot, amelynek ellenőrzésében a titkárság elégtelenül látta el a feladatát, és némi korrupció is tetten érhető volt. A hatalmas összegek eltérítése azonban azt jelzi, hogy a programot – a tagállamok által – rosszul tervezték meg, ráadásul szemet hunytak a visszaélések felett. A hibákért azonban öszszességében mégis az ENSZ-et okolták.
Az ENSZ egész szervezeti rendszerének éves költségvetése mintegy 20 milliárd dollár, ez kevesebb, mint amennyit a Wall Streeten egy jobb évben prémiumként kifizetnek. Mindebből magának a New York-i titkárságnak a büdzséje alig 10 százalékot képvisel, ennél néhány egyetem is többel gazdálkodhat. A békefenntartó feladatokra – például Kongóban, Libanonban, Haitin, a Balkánon – mintegy 7 milliárd dollár megy el. A fennmaradó rész – ami a teljes költségvetés több mint fele – a szervezet világszerte fenntartott szakosított intézményeire jut, amelyek fontos szerepet játszanak például az egészségügyben, a fejlesztésben vagy humanitárius segélyek szervezésében.
Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága például segít a lakóhelyük elhagyására kényszerítettek problémáinak enyhítésében. A világélelmezési program az alultáplált gyermekek segélyezését szervezi, az Egészségügyi Világszervezet pedig közegészségügyi információs rendszereket támogat, amelyek kulcsfontosságúak olyan pandémiák elleni védekezésben, mint amilyen a madárinfluenza. Ahhoz az ENSZ-nek egyszerűen nincsenek meg az erőforrásai, hogy olyan problémákat oldjon meg, mint az AIDS vagy az éghajlatváltozás, de ezekben is szerepet játszhat a kormányok akcióinak összefogásával.
A világszervezet a biztonság kérdésében is fontos feladatot tudna ellátni, annak ellenére, hogy az eredeti, 1945-ös koncepció szerinti – az agresszor megbüntetésén nyugvó – kollektív biztonsági rendszer a hidegháborús szembenállás éveiben nem tudott megfelelően működni. Bár Szaddám Huszein 1991-es kuvaiti megszállása idején rövid időre felcsillant a remény, hogy az eredeti rendszer működőképessé tehető, később azonban – 1999-ben Koszovó, majd 2003-ban Irak kapcsán – ez a várakozás szertefoszlott. A szkeptikusok arról beszéltek, hogy az ENSZ a biztonság kérdéseiben irrelevánssá vált, bár Izrael és a Heszbollah 2006-os háborúja idején az összes fél örömmel fogadta megoldásként a békefenntartók fellépését.
A helyzet iróniája, hogy a békefenntartás nem szerepelt az eredeti chartában, azt a második főtitkár, Dag Hammarskjöld és egy kanadai külügyminiszter, Lester Pearson vezette be, amikor Nagy-Britannia és Franciaország 1956-ban – a Szuezi-válság idején – megtámadta Egyiptomot. Azóta több mint hatvan akciót szerveztek ilyen címen, jelenleg mintegy százezer kéksisakos katona teljesít szolgálatot hasonló céllal. A békefenntartásnak voltak sikeres és gyengébb szakaszai. Bosznia és Ruanda bukás volt, ezért az akkori főtitkár, Kofi Annan reformot javasolt a népirtás és a tömeggyilkosságok ügyének kezelésére. Az ENSZ 2005. szeptemberi közgyűlésén a tagállamok elvként fogadták el a sebezhető emberek védelmének felelősségét. Más szavakkal, a kormányok ettől kezdve nem bánhattak tetszésük szerint az állampolgáraikkal.
Kelet-Timoron például az ENSZ létfontosságú funkciót látott el a függetlenségre való átmenet idején, most pedig Burundi és Sierra Leone kormányai számára készít elő terveket. A Kongói Demokratikus Köztársaságban a békefenntartók nem tudták teljesen megfékezni az erőszakot, de sok életet megmentettek. Az igazi próbát jelenleg a szudáni Darfúr tartomány jelenti, ahová a diplomaták most szervezik az Afrikai Egységszervezet és az ENSZ közös békefenntartó erejét.
Az iraki háború erősen mérgezi a politikai légkört, ezért a világszervezet ügyeivel kapcsolatban nem meglepő a nagyfokú illúzióvesztés. Ban Ki Mun nehéz feladatokat kapott. A tagállamok pedig – a világszervezet létezésének megkérdőjelezése helyett – jobban tennék, ha felismernék, hogy szükség van ilyen globális instrumentumra, a maga egyedi szerepkörével, tanácskozások szervezésére és az erő legitimálására. Az ENSZ egész rendszere korántsem tökéletes, nélküle azonban a világ szegényebb és sokkal zűrzavarosabb lenne.
A szerző a Harvard Egyetem professzora, korábban az USA hadügyminiszterhelyettese volt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.