Az orosz földgázóriás szúrós szemű „megmondó embere” általában Moszkvából „üzen” a világnak. Ezúttal azonban az energia-világkongresszus (WEC) XX. energetikai tanácskozásán, Rómában ragadtatta magát nemzetközi sajtófigyelmet keltő kijelentésre. A Balti-tenger mélyére szánt Északi Áramlat és a Fekete-tenger alján haladó Déli Áramlat fantázianevű földgázvezeték tervezésénél felmerülő nehézségekre reagálva Medvegyev a szakemberek előtt szó szerint ezt mondta: „Ha elképzelünk egy olyan, rémítő forgatókönyvet, hogy egyik földgázvezetéket sem lehet megépíteni, akkor Európának 85 milliárd köbméter földgázhiánnyal kell majd szembenéznie. Nem tudom, ki fogja kompenzálni ezt a hiányt.”
A nemzetközi sajtó nyílt fenyegetésnek minősítette Medvegyev szavait, amelyeket a Nyezaviszimaja gazeta tudósításából kitűnően még moszkvai elemzők is elítéltek, mint olyanokat, amelyek nem visznek közelebb a megoldáshoz. Ez igaz. De Medvegyevnek is van némi igazsága, hiszen a két projektet a megvalósítás útjába eső országok ott akadályozzák, ahol csak tudják. Az érintettek elsősorban az Északi Áramlat építése elé gördítenek akadályokat.
Érdekes, hogy ezzel a gázvezetékkel kapcsolatban mindmáig főleg Gerhardt Schröder kétes szerepvállalásáról esik szó. Vagyis arról, hogy a volt német kancellár hivatali ideje vége felé hozta meg döntését hazájának a vezeték építésében való részvételéről. Amikor már tudta, hogy busásan megfizetett felügyelőbizottsági elnökség vár rá ebben a projektben. (Akkor még sejteni sem lehetett, hogy a fizetéséért Schrödernek olyan szintű Moszkva-barát propagandatevékenységet is folytatnia kell a nemzetközi porondon, amilyenre a sztálini Szovjetuniónak a nyugati baloldali értelmiségieket megmozgató 1930-as évekbeli gyakorlata óta nem volt példa.)
Az 1200 kilométer hosszú, ötmilliárd eurós költséggel épülő Északi Áramlat azonban ma már ritkán szerepel a hírekben Schröder kapcsán. Ennél fontosabbá vált, hogy szinte mindennap újabb kifogást támaszt a terv ellen Észt-, Finn-, Svéd- és Lengyelország – vagyis azok az államok, amelyek parti vizei mélyén haladna az oroszországi Viborg kikötőtől egyenesen a németországi Greifswaldba az orosz földgáz. Kizárva a föld feletti tranzitot a politikai motivációjú „gázcsapelzárás” veszélyével és a vezeték megcsapolásának sokakat csábító lehetőségével együtt.
A lengyel vezetők már a hazájukban nemrég lezajlott parlamenti választás előtt kijelentették, hogy Varsó „gazdasági érdekeinek nem felel meg” a projekt, mivel az hatalmas tranzitdíjtól fosztja meg a lengyel büdzsét. Az új miniszterelnök, a mérsékelten jobboldali Donald Tusk most megerősítette Varsó elutasító álláspontját. Történt mindez azt követően, hogy az oroszok lengyel követelésre fogcsikorgatva megváltoztatták a földgázvezeték tervezett útját, hogy kikerüljenek egy régóta vitatott hovatartozású tengerfenékszakaszt.
Ez a mondvacsinált kifogás aligha az utolsó ebben a történetben. Claudia Kemfer, az Európai Bizottság energetikai biztosának tanácsadója a múlt hét végén jelezte, hogy Stockholm „szintén kételyeit kezdi hangoztatni a földgázvezeték építésével kapcsolatban, és feltett szándéka elérni az útvonal megváltoztatását”. Helsinki november 12-én hasonló kívánságának adott hangot. A finnek arra hivatkoznak, hogy a tervek szerint a parttól 35 kilométerre haladó vezeték építése során felkavarodó üledékkel kadmium – egy mérgező nehézfém – szabadul fel a tengerfenékről, és elpusztíthatja a közeli finn természetvédelmi területek élőlényeit.
Ezért Kimmo Tiilkainen környezetvédelmi miniszter hivatalosan kérte az Északi Áramlat megépítésére a Gazprom, a BASF és az E.On által létrehozott konzorcium vezetőit, hogy a 2010-től évi 27,5 milliárd köbméter földgázt szállító vezetéket ne a finn parti vizektől alig 35 kilométerre lévő, oroszországi Hogland szigettől északra, hanem attól délre építsék, ahol nincs ilyen veszély. Ehhez azonban a konzorcium beleegyezése mellett az orosz kormány jóváhagyására is szükség van.
A Gazprom vezetőit különösen felbőszítette, hogy még Berlin is kerékkötője az ország biztonságos energiaellátását hosszú távra garantáló Északi Áramlatnak. A német hatóságok ugyanis mind a mai napig nem adták ki az engedélyt a vezeték csatlakozására a már működő németországi hálózathoz. A német törvények szerint ez csak akkor lehetséges, ha egy másik gázszolgáltatót is beengednek az orosz földgázt szállító rendszerbe. Ez megfelel az EU nemrég nyilvánosságra hozott energetikai alapelveinek, amelyek a szféra minden területén igyekeznek kizárni az exportőrök könynyen veszélyessé váló monopolhelyzetét.
Berlin nemrég megtalálta a monopolellenes törvény által előírt „kettes számú gázszállítót”: a holland Gasunie november 5-én aláírta a megállapodást az Északi Áramlathoz való csatlakozásról. Erre a projekt gazdaságilag ellenérdekelt, befolyásos brüsszeli ellenzői a színfalak mögött újabb útvonal-változtatásokra ösztönözték az érdekelteket.
Medvegyevnek tehát sok mindenben igaza van. Sokan azonban úgy ítélik meg, hogy felelőtlenség ilyen fenyegetőzésekkel csökkenteni a North Stream iránti törékeny bizalmat, hiszen a vevőket visszariaszthatja a kilátásba helyezett megtorlás.
A Gazpromnak égetően nagy szüksége van rá, hogy megbízható partnernek tekintsék, hiszen szakemberei már most az Északi Áramlat második vezetékrendszerének a tervein dolgoznak. Reményeik szerint a két majdani hálózat összekapcsolásával újabb 55 milliárd köbméter földgázt adhatnak el évente Európában: a Medvegyev fenyegetésében szereplő 85 milliárdos tétel már a két vezeték összteljesítményére utal. Persze ehhez legalább az első vezeték útvonaláról meg kellene egyezni. Az sem ártana, ha megépítenék.
A szerző az ELTE tudományos főmunkatársa
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.