BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Nyolcvannyolc új motorvonatot venne a Start

Megkötötte az új, hároméves közszolgáltatási szerződést és két új stratégiai programot is indított tavaly az állami személyszállító társaság, amelynél a legsürgősebb feladat a szemléletváltás – mondta lapunknak Monszpart Zsolt, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója.

– Mi befolyásolta leginkább a MÁV-Start 2010-es működését?

– A társaság működésének szempontjából az egyik legmeghatározóbb esemény a három évre megkötött közszolgáltatási szerződés volt, amely rögzíti a közszolgáltatási tevékenységhez kapcsolódó anyagi feltételeket és a megrendelő által elvárt minőségi színvonalat. E szerződés olyan hosszú távú együttműködést alapozott meg, amely pozitívan befolyásolja a MÁV-Start Zrt., valamint a vállalatcsoport hatékonyságának és működési minőségének javítását. A korábbi évek tapasztalatai alapján két stratégiai projekt koncepciója született meg 2010-ben: reményeink szerint EU-s források felhasználásával modern motorvonatokat tudunk beszerezni, és elindítottuk a jegyértékesítés modernizációját is. A motorvonati projekt keretében Budapest elővárosába több részletben 70, illetve a távolsági közlekedésben 18 motorvonatot szeretnénk indítani 2015 végéig. A jegyértékesítés megújítása projekt pedig a teljes értékesítési rendszer eszközeinek és folyamatainak a korszerűsítését célozza, összhangban a kormány nemzeti egységes kártyarendszerének kidolgozásával és megvalósításával.

– Összességében elégedett a cég tavalyi pénzügyi és természetbeni mutatószámaival?

– A szolgáltatások színvonalának szinten tartása, illetve – lehetőségeink szerint – megfelelő szintű javítása mellett a MÁV-Start menedzsmentje a 2010-es pénzügyi mutatószámokkal öszszességében elégedett. A társaság az előző évhez képest hozzávetőlegesen 10 milliárd forinttal kisebb költségtérítésből gazdálkodott. Hogy ezt kontextusba helyezzük, a MÁV-Start bevételeinek három pillére van: a beszedett menetdíjakból, valamint a nemzetközi forgalomból származó bevételek és a költségtérítés, amely a bevétellel nem fedezett, de az állam által megtérített, indokolt költség. 2010-ben az értékesítés nettó árbevétele meghaladta az előző évit, de a közösségi közlekedési piac szűkülése, az egyéni közlekedés minőségétől elmaradó szolgáltatási színvonal miatt mégis elmaradt a tervtől. Az utasszám csökkent, ugyanakkor az intercity és az elővárosi közlekedés mutatószámaival elégedett a társaság. A vállalat tárgyi eszközeinek fedezettsége jó, a tőkeerősségi és az eladósodottsági mutatója megfelelő, a jövedelmezőségi indexe (EBITDA) alacsony. Az, hogy miképpen lehetne színvonalasabb, versenyképesebb a vasút, a fejlesztésre irányuló tervek, projektek alapja.

– A 2010-es tapasztalatok alapján milyen fejlesztések, változtatások a legsürgősebbek a társaságnál?

– Általánosságban megítélésem szerint a legfontosabb – a hatékonyabb működés érdekében – a szemléletmódváltás és a döntéshozatali folyamatok felgyorsítása. A közszolgáltatási szerződés szerint három kritérium alapján értékel a minisztérium, ezek: a vonatok tisztasága, pontossága és az utastájékoztatás. A MÁV-Start jelenleg is kiemelten figyel ezekre a területekre, itt érhetjük el fejlesztéseinkkel a legjelentősebb javulást. A társaság egyik legfontosabb feladata az elővárosi és az IC-forgalom lebonyolításához szükséges járműpark megújítása, mert az utasaink az új járműveket értékelik legjobban. Természetesen emellett odafigyelünk az utastájékoztatás színvonalának javítására, az utazási idők csökkentésére, valamint a jegyértékesítési rendszer cseréjére, mindennek alapjául a fentebb említett motorvonatok és a jegyértékesítés megújítását célzó projektek szolgálnak. Az üzleti utasok gyakori és gyors eljutást, optimális és nyugodt munkakörülményeket, igényes étkezési lehetőségeket várnak el. A szabadidős utasok kedvező árakat, rugalmas menetrendet. Egyre többen igénylik a valós idejű fedélzeti helymeghatározást, a pontos információt a vonat aktuális helyzetéről, esetleges késéséről. A MÁV-Start igyekszik a változó igényeknek megfelelni, amelyeket átfogó kutatás során mért fel, és az új kocsik, vonatok belső terét, elrendezését, szolgáltatásait úgy alakítja ki, hogy az lehetőség szerint mindenben megfeleljen az igényeknek. Folytatódik a menetrendi rendszerek továbbfejlesztése elsősorban a Dunántúlon és a főváros környékén, az eljutási lehetőségeket gyakoribb közlekedéssel biztosítva. A Balatonra vezető vasútvonal korszerűsítése nyomán javítani lehet majd a menetidőt a Közép-Dunántúl szinte minden fővonalán. Ezek a fejlesztések jelentős részben pályázati, illetve állami segítséggel valósulhatnak meg.

– Milyen segítséget vár el a társaság az anyacégétől, illetve az államtól mint végső tulajdonosától?

– A személyszállító vasúttársaság vezetőjeként Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgatóval a személyes és a szakmai kapcsolatom is kiváló, teljes összhangban tudunk együttműködni. Az állammal mint tulajdonossal, valamint minden egyes szakmai szervezettel, hatósággal – amelyek valamilyen módon befolyásolják vagy befolyásolhatják egy-egy projekt célkitűzéseinek a megvalósulását – kiváló kapcsolatot ápolunk. E stakeholderek, csoportok közül mindenki szűkös anyagi körülmények között próbál előrehaladni, de a maximális partneri együttműködés biztos alapja annak, hogy a lehetőségekhez mérten kisebb ráfordítás mellett a legnagyobb hatású fejlesztéseket valósíthassuk meg. Ez mindanynyiunk érdeke.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek