Igazságtalan a budapestiekre kivetendő extra adó
A kijelentést pedig szinte mindig az a mondat követi: rendszerszintű átalakításokra van szükség a közlekedésben. Hosszú ideje vártuk, hogy történjen valami, lassan eljutunk oda, hogy már muszáj lépni, különben a városvezetők szerint is bedől a cég. Ez után csalódás, hogy egy évvel az önkormányzati választás után előáll néhány fideszes képviselő és a főpolgármester a nagy ötlettel: emeljünk adót.
Ehhez az ötlethez nem kell közgazdasági zseninek lenni, ez az a pont, ameddig minden döntéshozó könnyedén eljut. Szerkezeti átalakítások, olyan spórolások, amelyekkel valóban hatékonyabbá és kevésbé pazarlóvá lehetne tenni a BKV működését? Azokra még mindig várni kell. A budapestiekre kivethető extra iparűzési adó ráadásul igazságtalan is. Nem is csak azért, mert a fővárosi közlekedést minden magyarnak használnia kell néha, hanem azért, mert az agglomerációban tízezrek vannak, ha nem még többen, akik napi szinten utaznak a BKV-val.
A Budapest környéki kisvárosok és falvak nagyon sok közlekedési ügyét megoldja a BKV, nem indokolná semmi, hogy az agglomeráció cégei más szabály szerint adózzanak, mint a fővárosiak. Budaörs nagyjából ugyanolyan könnyen közelíthető meg a belvárosból, mint Rákosliget, csak épp egyik hivatalosan Budapest része, a másik pedig nem. Nem változik semmi.
A BKV finanszírozása eddig is arról szólt, hogy valahogy betömködik a lyukakat, aztán a főváros vezetőinek újra a kormánynál kell kilincselniük segítségért. A módszer ugyanez, csak most már a lyukak végzetesen naggyá kezdenek válni. Ideje lenne leporolni a 2009 környéki közlekedésreform-tervek dossziéit. Ha nagyon zavarja a döntéshozókat, illedelmesen elfelejteni, hogy a Bajnai-kormány nevei állnak a papírok elején, netán némi módosítással átírni őket, és végre belevágni a drasztikusabb átalakításokba, amelyek egyre égetőbbek.







