Keresettebb a magyar áru
– A Földművelésügyi Minisztérium idén is vállalta a Coop Rally fővédnökségét. Mindig van egy üzenet is, ebben az évben mi az?
– Fontosnak tartjuk, hogy a fogyasztókkal megismertessük a magyar termékeket. A termelő, a feldolgozó és a kereskedő összefogása sokat segíthet abban, hogy nőjön a hazai fogyasztás.
– Most indul az új uniós támogatási időszak. Zsigó Róbert, a tárca államtitkára a rallyt megelőző sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy a következő hét évben az élelmiszeripar prioritást élvez a támogatások elosztásánál. Milyen formában?
– Az európai uniós források 2015-től állnak rendelkezésünkre. Ebből több százmilliárd forint jut az élelmiszeriparra, amelynek a legjelentősebb részét a versenyképesség javítására, beruházásokra kívánjuk fordítani. Ez sokféle programot, fejlesztést jelenthet, a rövidtávú ellátási lánc erősítésétől kezdve az innováció, a marketing finanszírozásáig.
– Ezek abból a keretből valósulhatnak meg, amelyet a kormány gazdaságfejlesztésre szán?
– Természetesen, a legnagyobb hányadot erre kívánjuk felhasználni.
– Nyilvánvalóan eltérőek a kisebb vállalkozások igényei, mint a nagyobb cégeké. Mindkét csoport számíthat támogatásra?
– Az általános, uniós támogatási elveknek megfelelően elsősorban a mikro-, kis- és közepes vállalkozások számíthatnak a forrásokra. De a nagyvállalatok is fontos szerepet töltenek be az ágazat fejlődésében, hiszen az élelmiszeripar exporttevékenysége folyamatosan nő, ezt is szeretnénk fenntartani. Esetükben a piacszerzést támogatjuk.
– A keleti nyitás, illetve az exportpiacok bővítésére vonatkozó politikai célkitűzések teljesülését most nehezíti az orosz embargó. Változtat a tárca ennek hatására az exportstratégián?
– Nem, azt gondolom, hogy a keleti nyitás továbbra is fontos. Egyébként az európai uniós piacok a magyar agrárium és élelmiszeripar legnagyobb felvevői, de fontos vevők találhatók Ázsiában is. Stratégiai partnereink vannak Kínában vagy Japánban, de az idei évtől kezdve már az Egyesült Államokba is szállíthat a magyar húsipar, miután elismerték a magyar élelmiszer-biztonsági garanciákat.
– Ez pozitív, de megvannak azok a termékek, amelyeket ki lehetne szállítani?
– Természetesen, nagyon komoly érdeklődés van a japán és az amerikai piacon is olyan exkluzív termékek iránt, mint a mangalica. Ezekre a területekre nem csak élelmiszeripari termékeket, de élő állatot, szaporítóanyagot is tudunk szállítani. Ezek nagyon nagy lehetőségek.
– Sokáig az volt a fő gond a magyar élelmiszer-exporttal, hogy nem nagyobb hozzáadott értéket képviselő áruk, hanem alapanyagok kiszállítására specializálódott. Támogatja a tárca azt, hogy a magasabb feldolgozottságú élelmiszerek exportja erősödjön?
– A támogatások iránya egyértelműen ebbe az irányba mutat. A technológiafejlesztés is ezt a célt szolgálja.
– A rally utolsó állomásaként jártunk a GICI TEJ-TEJTERMÉK Kft.-nél, ahol a COOP és a Tej Terméktanács együttműködési megállapodást írt alá, amelynek célja a hazai (tej)termékek piaci pozíciójának erősítése. A Terméktanács az importtermékek dömpingjére igyekszik felhívni a figyelmet. A tárca tud ebben segíteni,?
– Több eszköz van, az első és legfontosabb az a munka, amelyet itt is látunk: az ismeretterjesztés, a tudatos vásárlói szokások kialakítása. Mindenki, aki magyar terméket vásárol, magyar munkahelyeket is véd. De természetesen szabályozási eszközök is rendelkezésünkre állnak, mind az élelmiszer-biztonság, mind az adóellenőrzések erősítésére. Van egy harmadik lehetőség is: a dömpingáruk visszaszorítása érdekében szigorú minőségi követelményeket határozhatunk meg.
Ötvenezer embert képviseltek
A kétnapos esemény fővédnökségét idén is Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter vállalta. A Coop Rally résztvevői idén a Nyugat-Magyarországi régiót járták körbe. A rally során meglátogatott termelők, feldolgozók és kereskedők, a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évi mintegy 2000 milliárd forintot kitevő terméket értékesítenek, és a COOP Csoporttal együtt 50 ezernél is több munkavállalót képviselnek.







