– Két éve azt nyilatkozta a Világgazdaságnak, hogy „a bizalom hiánya, a kiszámíthatatlanság jelenti a legnagyobb gondot a magyar gazdaságban”. Változott ez a helyzet?
– Mindenképpen, ugyan egy pillanatra újra elbizonytalanodtunk az internetadó hallatán, de remélem, ez tényleg csak pillanatnyi zavar volt. A pozitív irányú változásban ki kell emelnünk ezt az évet, hiszen a hazai információs társadalom történetében 2014 kiemelt jelentőségű. A kormány határozatot fogadott el az ágazat stratégiájáról, partnerségi együttműködést kötött velünk a digitális Magyarországért, és lezártunk egy sikeres frekvenciapályázatot. Kormányhatározat született a Digitális nemzet fejlesztési program megvalósításáról, amely a digitális Magyarország eléréséhez vezető út állami feladatainak összessége és végrehajtásának menetrendje. A Telekom azonnal használatba vette az elnyert frekvenciáit, bővítette 4G-hálózatát, elindítottuk nyíregyházi fejlesztéseinket. Az idei valóban a fordulat éve lehet.
– Ön a Joint Venture Szövetség elnöke is, s így még erősebb lehet a pozíciója a gazdaságban, hiszen több céget képvisel. Érzi, hogy a legnagyobb távközlési társaság főnökeként és a JVSZ elnökeként hatékonyabban tud érdekeket érvényesíteni?
– Talán több figyelmet kap e szervezet, amióta én vagyok az elnöke. Hasznos a JVSZ, mert a benne levő cégek jó keresztmetszetét adják a magyar valóságnak. A tagok között mindenfajta vállalkozás megtalálható: kicsi, nagy, közepes, magyar vagy éppen külföldi tulajdonú. Egy ilyen szövetség együttműködésre, toleranciára ösztönöz, s megtanít a különböző nézőpontok megértésére, tiszteletére is.
– Ez önnek már egészen jól mehet, hiszen amerikai állampolgárként német tulajdonú cégnél dolgozik Magyarországon.
– Szakmai szempontból nincs amerikai kötődésem. Amerikai állampolgár vagyok, ennyi. Pár éve még a Magyar Telekom a New York-i tőzsdén volt, mára azonban már nincs amerikai szál. Bár valóban német a tulajdonos, de én magyar piacon magyar céget vezetek magyarként. Olyan régóta élek itt, a feleségem és a négy gyermekem magyar, hogy ma már ez a meghatározó identitásom.
– Az amerikai kötődést csak azért említettem, mert mostanában egy amerikai történet borzolja nálunk a kedélyeket. A hírek szerint több magyar közhivatalnoktól megvonták az Egyesült Államokba történő beutazás jogát.
– Nem ismerem részleteiben e történetet, így nem nyilváníthatok véleményt. Szívesebben beszélgetek a távközlésről és a gazdaságról, ebben vagyok otthon.
– E történetnek korrupciós szála lehet. A JVSZ-nek is van korrupcióellenes bizottsága. Vagyis fontosnak tartják az üzleti élet tisztaságát, átlátható működését.
– A transzparencia a lényeg. Ez az egyik legfontosabb elem az üzleti életben. Több bizottságot is működtetünk, így az adózással is külön bizottság foglalkozik. Úgy véljük, ha átlátható a döntési rendszer, ha méltányolható szinten vannak az adók, akkor a feketegazdaság is visszaszorul, s a korrupciós késztetés is kisebb lesz.
– A Magyar Telekom nagyvállalat. Próbálták már korrumpálni, szabálytalan akciókba bevonni?
– Van előnye a méretnek. Nagy beszállítói körrel dolgozunk, s válogathatunk a jelentkezők közül. Ragaszkodunk ahhoz, hogy partnereink betartsák a normáinkat, azokat az etikai sztenderdereinket, amelyek nemzetközi normával mérve is kimagaslók.
– Ön nyolc éve vezérigazgató, teljesen átalakította a vállalatot…
– …nem is egyszer!
– Megérte? Sok embert elküldtek, átszerveztek, felforgatták a céget.
– Megérte. Jók az eredményeink. Két éve növeli bevételeit a társaság, nagyon sokat dolgoztunk ezért. Most kezd organikussá válni a növekedés, kedvező a trend. Van mire büszkének lennünk. Ezt az eredményt átalakítás nélkül nem értük volna el. Amikor erre a posztra kerültem, ez egy holdingcég volt, négy-öt leányvállalattal, amelyek nem működtek együtt, s volt olyan üzletág, amelyik szinte küldetésének tekintette, hogy „megölje” amásikat. Óriási eredmény például, hogy szinte a semmiből vezető televíziós szolgáltatók lettünk. Ez többek között annak is köszönhető, hogy egységes lett a cégkultúra. Ez egy magyar vállalat, alapvetően a magyar piacon kell boldogulnia. Fontos az egyéni képesség, az egyéni tudás, de ha ezek nem egy irányba húznak, akkor nem igazán hasznosulnak. Tehát bizonyos helyzetekben az olyan „szoft” tényezők, mint a csapatmunka, a vállalati kultúra többet érnek az egyéni teljesítményeknél. Ezt felismerve, megvalósítva sikerült vezető pozíciónkat erősíteni, illetve a bizonyos területeken gyengébb helyzetből is piacvezetővé válni.
Az interjú teljes terjedelemben a Manager Magazin december–januári számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.