Akkor miért a felháborodás? Éppen azért, mert nem kellett. Minden, ami eddig ingyen volt, és holnaptól fizetni kell érte, tiltakozást vált ki, legyen az tranzakciós adó vagy termékdíj.
A kérdés az, hogy egy-egy új vagy megemelt adónak van-e a szimpla pénzbeszedésen kívül valami célja. Az adóztatással az állam el akar-e érni valamilyen hatást az adóztatott termék, szolgáltatás igénybevételében, vagy egyszerűen kell a pénz, és most azt találták ki, hogy innen szedik be. Például azért vet ki nagyon magas termékdíjat a művirágra, hogy szoruljon vissza az értékesítése. Ha nincs fogyasztásbefolyásoló szándéka, akkor viszont mérlegelnie kell, hogy az adóztatás nem okoz-e olyan szokásváltozást az adózóknál, ami több kárt okoz, mint amennyi hasznot a beszedett adó hajt.
A bevezető és elkerülő sztrádaszakaszok általános díjasítása azokat sújtja, akik eddig csak az ingyenes szakaszokat használták. A megyei matricák bevezetésével együtt ez egyértelmű elmozdulás a használatarányos útdíj felé a személyautóknál is. Ez a „fizessen az és annyit, aki és amennyit használ” elve. Ha pusztán azért épülnének ezek az utak, hogy az azokat használók gyorsabban és kényelmesebben eljussanak A-ból B-be, akkor ez egy elfogadható érv lenne.
Csakhogy a város környéki elkerülő utak építésének az az alapvető oka, hogy tehermentesítsék a településeket a rájuk zúduló és egyre növekvő járműforgalomtól. Ha ezt a hatást a díjszedéssel az ellenkező irányba fordítják, akkor nemcsak azoknak lesz rosszabb, akik használják ezeket a szakaszokat, hanem azoknak is, akik elszenvedik a forgalomnövekedést.
Ennek mérlegeléséhez azonban messzebbre kell tekinteni annál, mint hogy mennyi pénz kellene jövőre a költségvetésbe és azt honnan lehetne beszedni. Ez már például konzekvens, szakmai alapokon nyugvó közlekedéspolitika lenne, aminek évtizedekben mérik a távlatait és hatásait. Talán ezért nincs ilyen. De legalábbis nehéz lenne nyomát találni a magyar közlekedésfejlesztések bakugrásainak történetében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.