Akár már jövőre szigorúan korlátozhatják, 2021-ben pedig végleg betilthatják a műanyag zacskók használatát Magyarországon. A szigorítás is, a tiltás is fontos, a fenntartható jövő irányába tett lépés. Ám ha a kivezetést nem előzi meg intenzív társadalmi kampány, a környezetvédelem ügyének akár árthat is a lépés.
A műanyag zacskók használatának mellőzése önmagában nem menti meg a Földet, de lehetőséget teremt arra, hogy szembesüljünk azzal: jelenlegi szokásainkon változtatni kell. Ez azonban csak tudatos, jól felépített, több platformot és koherens üzeneteket használó edukációs kampánnyal érhető el.
A statisztika szerint ma minden magyar ember, tehát a csecsemőtől a nyugdíjasig mindenki, évente több mint 80 darab műanyag zacskót használ el, ráadásul ezek többsége egyetlen használat után a szemétbe kerül. Innen jobbik esetben a lerakóba, rosszabb esetben viszont egyenesen a természetbe kerül, ahol hosszú évszázadokig mérgez, károsít, pusztít.
Be kell azonban látni, hogy a műanyag zacskók, nejlonszatyrok, reklámtáskák ma még nagyon is jelen vannak a hétköznapjainkban, generációk nőttek és nőnek fel most is úgy, hogy a közértből, a ruhaüzletből vagy éppen a műszaki cikkeket kínáló áruházból ilyenekkel távoznak, zacskókkal van tele a konyhaszekrény alja, ebbe csomagolják szezon végén a nyári ruhákat vagy éppen a téliszalámit.
El tudjuk képzelni, hogy mindez szinte egyik napról a másikra megszűnik? Képesek vagyunk elfogadni, hogy valami, ami káros, és bolygónk jövőjét veszélyezteti, mégis a mindennapok egyik leggyakrabban előforduló tárgya, eltűnik, a megmaradt régi zacskók pedig csak a múlt ködbe vesző emlékei lesznek, mint a telefonos noteszek vagy az asztali naptárak? El tudjuk majd fogadni a hipermarket kasszájánál, hogy amikor a nagybevásárláshoz elfelejtünk szatyrot vinni, a pénztárostól legfeljebb együttérző pillantásokat kapunk?
A hatóságoknak, az érintett vállalatoknak, a környezetvédelemmel foglalkozó szakembereknek haladéktalanul meg kell kezdeniük a lakosság edukációját, felkészítését az előttünk álló változásra. Meg kell tanulnunk, hogy tartós szatyrokat, reklámtáskákat vegyünk a kezünkbe, mielőtt vásárolni indulunk, és autónk csomagtartójában is mindig legyen olyan táska, amely elbír egy bevásárlást. De ami ennél is fontosabb: meg kell értenünk, hogy ami elsőre kellemetlenségnek, a szabadságot korlátozó lépésnek tűnik, az nem ellenünk van, hanem értünk, az egészségünkért, jövőnkért, utódaink boldogulásáért.
Nem egyszerűen a tiltást, hanem a mögötte álló szemléletet kell elfogadtatni az emberekkel, hiszen a tilalom – bár szükséges és elkerülhetetlen – önmagában nem hoz paradigmaváltást. A fenntarthatóság elve a környezetvédelemben akkor érvényesül, ha annak gondolata is fenntartható lesz, azaz beépül a fogyasztók értékrendjébe, szokásaiba, döntéseibe, és ezt adják tovább gyermekeiknek is. Ha azonban a társadalmi párbeszéd és az edukáció elmarad, a változásból pusztán a kellemetlenség, egy megszokott „kényelmi szolgáltatás” azonnali eltörlése látszik. Ilyen módon pedig nemcsak a nejlonzacskók kivezetése lesz népszerűtlen, haragot kiváltó lépés, de a jó ügynek – a környezettudatosságnak, bolygónk védelmének – is árthat. Hiszen ha a környezetvédelem annyit tesz, hogy életünk minősége sérül, kényelme romlik, és nem tudjuk, pontosan mi van a mérleg másik serpenyőjében, akkor nehezen várhatjuk el, hogy egyre többen legyenek a felelősen gondolkodó honfitársaink.
Ha a zacskók kivonásával kapcsolatos felelős döntést nem kíséri felelős kommunikáció, a környezetvédőkre nem barátként, hanem ellenségként fog gondolni a társadalom, ez a fenntartható jövőre nézve káros folyamatokat indíthat el. Azonnal lépni kell, hiszen a 24. órában vagyunk ebből a szempontból is.
Miklós Zsolt,
a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető
igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.