BUX 51,946.86
+1.26%
BUMIX 4,349.07
+1.83%
CETOP20 2,359.97
+0.75%
OTP 17,895
+1.39%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+2.18%
-0.27%
+0.22%
ZWACK 16,400
0.00%
+0.85%
ANY 1,605
+1.58%
RABA 1,510
-0.33%
0.00%
-0.23%
-1.11%
+2.11%
OPUS 249.5
+1.84%
+0.62%
+1.61%
+0.90%
+0.94%
OTT1 149.2
0.00%
+4.80%
MOL 2,446
+1.49%
+1.01%
ALTEO 1,395
+2.57%
+1.12%
+4.00%
EHEP 1,945
+2.37%
0.00%
+3.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.24%
+0.23%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+1.52%
0.00%
-4.09%
0.00%
0.00%
+0.96%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

MI-megoldások az online ruházat- és divatkereskedelemben

A Covid–19-világjárvány újabb lendületet adott a kereskedelem gyors ütemű digitalizációjának. Vélemény.

A Covid–19-világjárvány újabb lendületet adott a kereskedelem gyors ütemű digitalizációjának, a belföldi és a határokon átívelő e-kereskedelem – mind B2C, mind B2B területen – jelentős fejlődésen ment keresztül az elmúlt évben. A kereslet ugrásszerű növekedésének hatására még kiélezettebbé válik a piaci verseny, és a jövőben azok az online vállalkozások kerülnek előnybe, amelyek lépést tudnak tartani az átalakuló fogyasztói igényekkel.

A modern online vásárló számára a fogyasztói élmény egyik központi eleme a gyorsaság, azaz jellemzően abban a webáruházban fogunk vásárolni, ahol az értékesítési felület használata a legrövidebb időt veszi igénybe.

A folyamat első lépése, hogy megpróbáljuk megtalálni, hol lehet megvásárolni a kívánt terméket. A fogyasztók a statisztikák szerint gyakran már ebben a fázisban felfüggesztik a vásárlás folyamatát, mert a hatalmas kínálat manuális böngészése rendkívül időigényes, és a termékek milliói között nehéz megtalálni az elképzeléseknek megfelelő árucikket.

A modern online katalógusokban az automatizáció és a gépi tanulás ennek a hosszadalmas keresési folyamatnak az időtartamát jelentősen képes úgy lecsökkenteni, hogy a vásárlók a korábban erre szánt idő töredéke alatt megtalálhatják a kívánt terméket.

A webáruházaknál átlagosan akár napi több ezer új árucikk is bekerülhet a katalógusba, ezért fontos a nyilvántartásba vett és webshopba feltöltött termékek kép és leírás alapján történő címkézése.

Az így továbbfejlesztett termékkatalógus képes rá, hogy személyre szabott ajánlatokat kínáljon a vásárlóknak.

Fotó: Shutterstock

Ezen a ponton érdemes eloszlatni azt a félreértést, hogy a vállalatok az algoritmusok által gyűjtött és feldolgozott adatokkal bármilyen formában visszaélnének. A vállalatok nem csupán a magasabb bevétel elérése érdekében gyűjtik a felhasználói adatokat – az értékesítés növekedése csak a jobb, személyre szabottabb ügyfélélmény eredménye. A gépi tanulással támogatott, személyre szabott keresés lehetősége természetesen nem az egyetlen terület, ahol a kiskereskedők a mesterséges intelligencia használatával gyorsabbá tehetik a felhasználók számára a vásárlás folyamatát. A webáruházak az ellátási lánc optimalizálásától az intelligens árképzésig számos területen alkalmazzák a technológiát.

Véleményem szerint

az iparág jövőjét leginkább meghatározó, és a fogyasztók számára a legtöbb hozzáadott értéket biztosító MI-alapú megoldás az online divatkereskedelemben a vizuális keresés.

Ezzel a funkcióval a felhasználók egy mobillal készített fotó vagy egy netről lementett kép segítségével pillanatok alatt megtalálhatják a kiszemelt darabhoz leginkább hasonlító termékeket. Mindenkivel előfordult már, hogy látott valamilyen terméket akár az interneten, akár bárhol máshol, és szeretett volna valami hasonlót vásárolni. Az intelligens keresés és az MI segítségével a fogyasztók sokkal könnyebben megtalálhatják a releváns termékeket. Márpedig, ahogy említettem, a gyorsaság az egyik legfontosabb érték – a digitális bennszülött korosztály fogyasztói gyakorlatilag nem használnak olyan webhelyet, amelyik lassan töltődik be, nehézkesen lehet rajta navigálni. Ha ilyesmit tapasztalnak, azonnal továbbállnak, és keresnek egy olyan webáruházat, ahol gördülékenyebben mennek a dolgok. Ezért

az MI-megoldások használata az ügyfélszolgálati kommunikációban is felértékelődik: a csevegő chatbotok azonnali gyors segítséget nyújthatnak az ügyfelek számára a nap 24 órájában, és ha nem is váltják ki teljesen a hagyományos ügyfélszolgálati munkatárs szerepét, hatékonyabbá és gyorsabbá tehető velük az ügyintézés.

Összességében az iparágban azt látom, hogy a vállalkozások számára a legnagyobb nehézség annak eldöntése, hogy az MI-eszközökbe történő befektetés valóban megtérülne-e, pedig az MI-megoldások alkalmazása számokban is egyértelműen mérhető eredményeket hoz. A Glami.hu mérései szerint például a személyre szabott keresés bevezetése után a konverziós arány és a bruttó áruérték (GMV) több mint 10 százalékkal növekedett. Mindez azt bizonyítja, hogy az MI használata az ügyfelek elégedettségének növelésére szinte mindig közvetlen pénzügyi eredményeket hoz a vállalat számára.

Kapcsolódó cikkek