A magunk mögött hagyott év kiemelkedő sikereket, rengeteg rekordot és váratlan előrelépést hozott a szektor szereplőinek, akik 2022-t már jóval vérmesebb reményekkel kezdhetik meg. A folytatásban ennek megfelelően a legfontosabb idei várakozásokat vesszük szemügyre.
Kétség nélkül kijelenthető, hogy a digitális transzformáció folytatódni fog,
hiszen a pandémia bebizonyította, hogy a lakosság nemcsak akkor tudja hatékonyan használni az azzal járó lehetőségeket, ha kénytelen, hanem számos területen tartós adaptáció történt. A fejlődő országok lakosságának pénzügyi innovációba való bevonásával ez a trend csak erősödni fog. A fintechek előretörése a lehetőségek (további digitalizáció, ügyfélbarát szolgáltatások, gyorsaság és kényelem) mellett számos megoldandó feladatot tartogat majd az agilis szereplőknek. A sokat emlegetett kiberbiztonság és compliance biztosan ilyen területek lesznek, hiszen 2021-ben is számos hírt olvashattunk például a pénzmosás elleni védekezésben lemaradó fintechekről, elég csak a brit Monzóra vagy a német N26-ra gondolni. Vízválasztó lehet a jövőre nézve, hogy ezek a vállalatok képesek-e maguk mögött hagyni ezeket a nehézségeket, ellenkező esetben a befektetők sem lesznek örökké elnézők.
A kriptovaluták mainstreambe való bekerülése is számos új jelenséget hozott az elmúlt években,
2021-ben a kriptovaluta-befektetések általánossá válása mellett ilyen volt az NFT- (nem helyettesíthető token) mánia létrejötte, vagy a metaverzum körüli mozgolódás a világ legnagyobb technológiai cégeinek részéről. Mindhárom tendencia erősödni fog szerintünk, hiszen a kriptovaluták iránti nyitottságot a lakossági és intézményi oldal szereplői is új szintre emelték 2021-ben, innen pedig már nem létezik könnyű visszaút. A digitalizált művészeti alkotásként aposztrofált NFT-kben is van még potenciál, jelenleg a piac tisztulása zajlik a nem becsületes résztvevők fokozatos kiszorulásával. A metaverzum minden veszélyével együtt tömegeket foglalkoztat manapság, és drasztikus hatással lehet a jövő fogyasztói társadalmára, vagyis nem lehet majd figyelmen kívül hagyni a továbbiakban.
A fogyasztói attitűdök gyors változása a bankokat is elkezdte lépésekre sarkallni, erre 2021-ben is bőven volt már példa, de még rengeteg a teendő.
Két olyan trend, amire biztosan számítunk az idén, az a bankok open banking iránti attitűdjének konszolidálódása, valamint a zöld pénzügyi termékek széles körű bevezetése. Előbbi a bankszektoron belüli verseny élénkítésével, utóbbi a fenntartható életmód könnyítésével teremthet értéket az ügyfeleknek. Az open banking megkérdőjelezi a status quót, emiatt a legtöbb pénzintézet kifejezetten passzívan állt a kezdeményezéshez, de az erőteljesebb szabályozói fellépés és fogyasztói nyomás hatására ez könnyen megváltozhat. A fenntarthatóság terén is most kezd körvonalazódni a bankoknak, hogy ez a téma ügyfeleik többségének nagyon fontos, így a termékfejlesztés hamarosan reflektálni is fog az eddig kielégítetlenül maradt igényre.
Ami pedig a fintecheket illeti, tőlük további újdonságokat várunk, a neobankok körében például izgalmas fejleményként tekintünk a hitelezési termékek megjelenésére.
Eddig a hitelezés volt az egyik olyan terület, ahol nem tudták felvenni a versenyt az inkumbensekkel, ez azonban nem lesz mindig így. Elég csak a hazai piacon immár bankként jelen lévő Revolutra gondolni, amely hamarosan hiteltermékekkel szolgálhatja ki több mint félmillió magyar kliensét. Végül 2022-re a crowdfunding kampányok gyakoribbá válását is valószínűsítjük, ami egy kiváló eszköz a fintecheknek arra, hogy friss tőkéhez jussanak, növeljék láthatóságukat és hitelességüket, valamint szorosabbra fűzzék viszonyukat az ügyfelekkel. Az EU-ban ráadásul a szabályozói attitűd is változóban van, ami tovább növelheti a területen mutatkozó aktivitást.
A 2021-es év fintechfejleményeit nehéz lenne röviden összefoglalni. A Peak News csapata azonban vállalta a kihívást, és az év során szerzett ismereteinket egy nagy évösszefoglaló anyagban, az idén induló Fintech Sparks kiadványban mutatjuk be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.