Szaúd-Arábia eltökélte, hogy egész évben látogatható turisztikai célponttá alakítja az ország déli részén fekvő hegyvidéki tartományt, Aszírt. A régió különlegessége, hogy a magas tengerszint feletti magasság miatt mérsékeltebb az éghajlata, mint az alacsonyabb fekvő sivatagi területeken.
Gyakori az eső, különösen a magasabb fekvésű hegyvidéki részeken, így a növényzet is bujább és az ország erdőinek nagy része Aszírban található. A királyság tetejeként ismert régió jelenleg évente 100 ezer külföldi turistát vonz, amit a szaúdi vezetés több millióra növelne 2030-ig.
Rijád a cél érdekében 50 milliárd szaúdi riált (közel 4,6 ezermilliárd forint) költene a tartomány fejlesztésére, például szállodák és üzletek kialakítását tervezik, amelyek egy része 2029-től fogadná a látogatókat. Ebből fejlesztenék az utakat, az energiaellátást és a tartomány központjának, Abha városának a repterét.
A Bloomberg emlékeztet: bár az olajmonarchiában több projekt késik, Aszír fejlesztése időérzékeny, mivel a tartomány, egész pontosan Abha több mérkőzésnek is otthont ad a 2034-es labdarúgó-világbajnokság alatt. Ebből kifolyólag a város és a tartomány fejlesztése elkerülhetetlen, ráadásul a nemzetközi verseny jó lehetőséget biztosít a régió reklámozására.
Szaúd-Arábiába tavaly 116 millió látogatót regisztrált, ami 6 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Ebből 86,2 millió belföldi turista (74 százalék) volt, míg 29,7 millió látogató más országokból érkezett. Fontos leszögezni, hogy az adatok a látogatások, utazások és turisztikai alkalmak számát jelenti, nem az egyedi személyek számát, mivel egy turista több alkalommal is megfordulhat az országban, illetve utazhat belföldön.
A turisták összkiadása elérte a 284 milliárd szaúd riált (26,2 ezermilliárd forint), ebből a külföldi látogatók 168,5 milliárdot költöttek el, ami éves szinten 19 százalékos növekedést jelent. Mekka számított a legnépszerűbb célpontnak, a metropoliszt a Rijád követte. A sivatagi királyság célja, hogy 2030-ra évente 70 milliót külföldi turista keresse fel az országot.
Az olajmonarchia évek óta a gazdaság több lábra állításán dolgozik, hogy függetlenedjen az olajeladásoktól. Ennek elérésére megalkotta a Vízió 2030 programot, amelynek keretében rengeteget költ a turizmus népszerűsítésére, valamint befektetett a videójáték-iparba és a filmgyártásba, miközben megalomán projekteket is előszeretettel finanszíroz.
Ennek már látszik a hatása, mivel Szaúd-Arábia gazdasága tavaly 1,3 százalékkal nőtt, a nem olajipari tevékenységek 4,3 százalékkal bővültek, míg az olajszektor 4,5 százalékkal zsugorodott. A nem olajipari export 2024-ben elérte a rekordot jelentő 137,29 milliárd dollárt, ami 13 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Idén a második negyedévben éves szinten 3,9 százalékkal bővült a szaúdi GDP az első negyedévi 3,4 százalékos emelkedést követően. Az erősebb teljesítményt nagyrészt a nem olajipari tevékenységek növekedése okozta. Az adatok alapján Rijád egyre sikeresebb abban, hogy a jövőben függetlenedjen a fekete aranytól, amiben a turizmusnak egyre fontosabb szerep jut.
Mozivászon a sivatagban: Szaúd-Arábia a filmipar felé fordul
Mohamed bin Szalmán koronaherceg célja, hogy Szaúd-Arábia minél kevésbé függjön az olajexporttól, s ebben kiemelkedő szerepet szán a szórakoztatóiparnak, ezen belül is a filmiparnak. Úgy tűnik, hogy más megalomán projektekkel ellentétben ez nem irreális: többtucatnyi filmet és sorozatot forgattak részben vagy teljesen a közel-keleti országban, miközben a mozik egyre több bevételt termelnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.