Az év elején még csak szerényebben, azóta azonban egyre nagyobb lendülettel folytatódik a használt autók behozatala az országba. Mint ismeretes, ez év január elsejétől a jogszabály feloldotta a négyéves korhatárt, és engedélyezte -- megfelelő műszaki állapotú, s a környezetvédelmi előírásoknak eleget tévő -- öregebb autók behozatalát is. A kereskedelmi forgalomban 2000 januárjában 183 gépkocsi érkezett az országba, februárban már ennek a duplája. Októberben pedig csaknem 1400 használt autót hoztak be -- mondta lapunknak Fekete Attila, a gépjárművek vámkezelésére szakosodott 7. számú vámhivatal parancsnokhelyettese. A magánforgalomban a tavalyihoz képest tízszeresére nőtt a behozott autók száma. Az első hónapokban tapasztalható lanyhább forgalom után havonta körülbelül négyszáz autót vámoltatnak el magánszemélyek.
A szakember egyértelműen az évjárati könnyítésnek tulajdonítja a forgalomnövekedést. Az biztosra vehető, hogy az elvámolt gépkocsik nem rontják a hazai környezetet, hiszen csak úgy kerülhettek a vámosok elé, ha már túljutottak a szigorú közlekedésfelügyeleti és környezetvédelmi vizsgálatokon. Kockázatos egyébként a behozatal, mivel a szűrőn fennakadt járművek nem hozhatók be az országba, viszont az Európai Unióba sem vihetők vissza. Ilyenkor a tulajdonosok autóként már nem használható portékájukat felajánlhatják az államnak. Árverésen értékesítik ezeket a kocsikat, kizárólag bontási célra.
Továbbra sem ritka, hogy ügyeskednek a számlákkal az importőrök -- közölte Fekete Attila. Más-más a jogszabályi lehetőség a magánforgalomban, illetve a kereskedelmi csatornákon beérkező autók esetén. Előbbinél a vámtörvény alapján mód van arra, hogy a vámhivatal ne fogadja el a számlán szereplő értéket. Nem vitatják, hogy a vásárló ennyiért vette a kocsit, ám a vámterheket a vámhatóság által megállapított érték alapján vetik ki. Összehasonlító számítógépes programmal dolgoznak, amely az autó lényeges paraméterei figyelembevételével adja meg az elfogadható értéket.
A kereskedelmi forgalomban beérkező személygépkocsik esetében más a helyzet: itt a vám kiszabásánál ideiglenesen elfogadja a hatóság a számlán szereplő összeget, ám ha az általa számított érték 20 százalékkal eltér ettől, vámértékvizsgálatot kezdeményez. Évente 15 ezer ilyen vizsgálatot végeznek. A különbözet után vámbiztosítékot kell az importőr cégnek fizetnie. A 7. számú vámhivatal az idén már több mint száz büntetőfeljelentést tett.
Meglódult a használt kocsik behozatala Az elmúlt évekhez viszonyítva emelkedő tendenciát mutat a használt autók behozatala. Továbbra is sok gépkocsiimportőr próbálkozik feltűnően alacsony árat tartalmazó számlával a határon. A vámhatóság havonta több mint ezer esetben kénytelen vámértékvizsgálatot kezdeményezni. B. J. A.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.