BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sztrádákra 71,2 milliárdot terveznek

A gyorsforgalmi úthálózat támogatására a 2001--2002. évi költségvetés tervezete összesen 71,2 milliárd forintot szán. Ebből mindkét esztendőben 27-27 milliárd forinttal emelnék az MFB tőkéjét (a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére), s a többit is a bank kapná a sztrádák üzemeltetésére és a korábbi hitelek törlesztésére.

A sztrádák finanszírozása kormányzati rendkívüli kiadásként található a következő kétévi költségvetés tervezetében, a Pénzügyminisztérium fejezetben. A jövő évi előirányzat 50,8, a 2002. évi pedig 51,9 milliárdot szán a rendkívüli kiadásokra. Ezeken belül a gyorsforgalmi úthálózat építésének támogatására 2001-ben 35,2, a rá következő esztendőben 36 milliárd forint fordítható.



Ebből mindkét évben 27 milliárd forint szolgál a 2000. évi zárszámadás kapcsán -- a sztrádafejlesztésekre is hivatkozva -- a már jól kistafírozott Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. újabb tőkeemelésére. Ez -- a költségvetési tervezet indoklása szerint -- fedezetet nyújt a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztési programjának részfinanszírozására. A fennmaradó 8,2 milliárd, illetve kilencmilliárd forintot is az MFB-nek adják át.



Ez az összeg azonban a sztrádák üzemeltetését, a nem díjas gyorsforgalmi utak működését szolgálja. Információink szerint ebből törlesztenék az M3-as, illetve az M1-es korábbi hiteleit. Úgy tudjuk, ez jövőre összességében hatmilliárd forint körül lesz. Szakértők szerint ez a megoldás -- több ország gyakorlatához hasonlóan -- a költségvetési hiány "kendőzésére" is alkalmas. Hiszen az állami adósságot a büdzsé nem közvetlenül törleszti, hanem az állami tulajdonban lévő társaságon keresztül.



Mint arról lapunk korábban beszámolt, a tízéves gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési program finanszírozására a 2000--2002 közötti szakaszban 2000. évi áron közel 270 milliárd forintot terveznek fordítani. Az MFB finanszírozási elképzelései szerint kötvénykibocsátással, valamint hazai bankok közép- és hosszú lejáratú hiteleivel is számolnak. A hároméves program keretében az M3-as továbbépítésén kívül felújítják, illetve bővítik az M7-est, valamint megépítik a szekszárdi Duna-hidat, továbbá előkészítik a többi beruházást.


A büdzsé az MFB-nek utalja a pénzt A gyorsforgalmi úthálózat támogatására a 2001--2002. évi költségvetés tervezete összesen 71,2 milliárd forintot szán. Ebből mindkét esztendőben 27-27 milliárd forinttal emelnék az MFB tőkéjét (a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére), s a többit is a bank kapná a sztrádák üzemeltetésére és a korábbi hitelek törlesztésére. Magos Katalin-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.