A legnagyobb mozgások a Pénzügyminisztérium fejezetében voltak. A lakástámogatások 3,2 milliárd forintja a gazdasági és a szociális tárcához került. Noha az áfa-előirányzatot megemelte a kormányoldal (17,5 milliárd forinttal), de a másik kezükkel elvetették azt a bevételi előirányzatot, amit a kormány javaslatára a képviselők betettek a költségvetésbe: 17 milliárddal csökkentették ugyanis a fogyasztási és jövedéki adó előirányzatát. A személyi jövedelemadóból 28,5 milliárddal számítanak többre a költségvetés készítői, mint nyáron. Csökkentették ugyanakkor -- 2,5 milliárddal -- a bevételt ezen a soron; pontosan annyival redukálták, mint amennyivel a helyi önkormányzatok települési igazgatási és kommunális feladatainak támogatását mérsékelték. Jelentősen, 10 milliárddal visszafogták a társasági adóbevételek tervezetét is. A nyugdíj-biztosítási alaptól 5,1 milliárdot szavazott el a Tisztelt Ház. Több jut ugyanakkor az egészségbiztosítási alapnak (4,1 milliárddal) és a gyesen és gyeten lévők után is többet tervez a PM a nyugdíjalapba befizetni (0,6 milliárddal).
Az Igazságügyi Minisztérium következő évi büdzséje 118,4 millió forinttal lett gazdagabb. A kisebbségi koordinációs és intervenciós keret 60 millióval nagyobb keretből gazdálkodhat jövőre. A Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért Közalapítványnak is szavaztak pluszpénzt a képviselők, összesen 55,4 milliót, 3 millió forinttal több pénzt kap a Németországi Magyarok Országos Önkormányzta. Érdekes, hogy ugyanennyivel csökkentik a helyi önkormányzatok színházi támogatásának keretét.
A Gazdasági Minisztérium a lakóépületek megtakarítási programjára kap még 3 milliárd forintot. A panellakások fűtés-korszerűsítésére jövőre 3 milliárd, 2002-ben pedig 4 milliárd forint áll rendelkezésre; a szubvenciót pályázati rendszerben tervezik szétosztani. Elvontak ugyanakkor majd kétmilliárdot a központi nukleáris alaptól. A turisztikai célelőirányzat 100 millióval, a munkaügyi központok pedig cirka 17 millióval kapnak kevesebbet, mint az eredeti tervekben. A felszabaduló pénzhez a kutató- és szolgáltató intézetek jutnak.
Az Oktatási Minisztérium az egyetemek és főiskolák támogatására fordíthat 248 millióval többet, annyit, amennyit a nemzeti kutatás-fejlesztési programtól elvontak. Egymilliárddal nagyobb összeget felezhet a tárca a műszaki fejlesztést szolgáló célelőirányzat és a felsőoktatási kutatási program között. Ennek a milliárdnak a forrását a Magyar Tudományos Akadémia "megcsapolásával" teremtette elő a kormányzat, mint ahogyan a kutatói bérrendezés 248 millióját is itt találták meg. Az MTA szakmai feladatok keretét összességében 1, 248 milliárddal csökkentették.
A Belügyminisztérium összességében 7 milliárd forinttal élvez nagyobb költségvetési támogatást jövőre. A rendőrség támogatása 4,6 milliárd forinttal emelkedik. A Budapesti Rendőr-főkapitányság 1,6 milliárd forint többlettámogatást kap, a megyei kapitányságok összesen 2,2 milliárdot. Kap többlettámogatást a készenléti rendőrség, a Köztársasági Őrezred, a híradás-technikai szolgálat, valamint a köztestületi tűzoltóságok is. A Központi Adatfeldolgozó Hivatal 1,4 milliárddal gazdálkodhat többel, ugyanakkor egy kis összeget, 64 millió forintot áthelyeznek tőle a hivatásos állomány nyugdíjazására felhasználható keretbe. A bíróságok jövőre 763 millió forinttal kapnak többet, két év múlva másfél milliárddal jut számukra több.
A Honvédelmi tárca összességében csak 54,5 millióval gazdálkodhat kevesebből, ugyanakkor egy 1,8 milliárdos tételt a honvéd vezérkartól a hivatásos katonák kedvezményes nyugellátására és a sorállomány társadalombiztosítási kiadásainak fedezésére utalnak át.
252 millióval több pénz jut a földművelésügyi tárcánál lévő, a középfokú szakoktatás és szaktanácsadás intézményeire fordítható keretbe.
A Szociális és Családügyi Minisztérium 1,4 milliárddal jut több támogatáshoz, jó száz millió forintnak ugyanakkor saját forrásból kell megteremtenie a fedezetet. Közmunkákra ebből 1 milliárddal kell többet fordítani, az egyházi szociális intézmények rekonstrukciójára pedig 200 millióval jutott nagyobb dotáció, mint ahogyan szociális célú lakástámogatásra is ennyit sikerült elkülönítenie a tárcának.
A számvevőszék 180 millió forinttal kap többet. Az összeget a könyvvizsgálatra kötelezett helyi önkormányzatok támogatásának csökkentésével teremtették elő. A képviselők -- úgy látszik -- leginkább a helyi önkormányzatok támogatását sokallták, a települési igazgatási, kommunális és sportfeladatok keretét 2,5 milliárddal csökkentették, majd egy másik elfogadott módosító indítvány alapján ebből 1,7 milliárdot visszaadtak. Az iskolai oktatáshoz szánt önkormányzati támogatás is vesztesen jött ki a parlamentből, összesen 242,9 millió forint elvonással. A címzett és céltámogatások kerete ugyanakkor 5 milliárd forinttal emelkedett a tervezetthez képest.
A keddi szavazáson fogadta el a Tisztelt Ház, hogy a jövő évi 10,3 százalékos nyugdíjemelés után 2002-ben a jelenleg elfogadott indítvány szerint 9,7 százalékkal emelik a nyugdíjakat -- természetesen a költségvetés számolásához használt makropálya teljesülése esetén. Ez jövőre 70, 2002-ben pedig 140 milliárd forint többletkiadást jelent.
A kiegészítő családi pótlék jövőre gyermekenként 4000, majd két év múlva 4200 forintot jelent a rászorulóknak. A támogatás célcsoportját azok a családok jelentik, amelyek az szja-rendszerben adott családi kedvezményeket nem tudják igénybe venni. Jövőre 1,7 milliárd, két év múlva pedig 2,4 milliárd forintot fordít erre a költségvetés.
A büdzsé általános tartalékait is emelték, jövőre 5,7 milliárddal, 2002-ben pedig 2,5 milliárddal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.