BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Társfinanszírozás hitelből

A Brüsszelben a három vasúti projektre a közelmúltban odaítélt 44 millió euró, valamint a jövőre várható további közlekedési projektek ISPA-támogatásának társfinanszírozásához 2001-ben valószínűleg hitelre is szükség lesz -- tudta meg a Világgazdaság. A kölcsön összege akár a projektek 40 százaléka is lehet. A hitelfelvevő a Pénzügyminisztérium lenne.

Az Európai Bizottság három magyar vasúti projekt többéves ISPA-támogatására összesen mintegy 190 millió eurót hagyott jóvá a közelmúltban -- mondta el lapunknak Kazatsay Zoltán, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (KVM) integrációs helyettes államtitkára. Ebből évente Magyarország összfejkvótájának (ami a közlekedésre és környezetvédelemre együttesen évi 85-105 millió euró) mértékéig lehet igényelni támogatást.
A három közlekedési projekt idei támogatására Brüsszel 44 millió eurót hagyott jóvá. Az erről szóló szerződést a tervek szerint decemberben írják alá, így várhatóan január második felében hozzá lehet jutni a forráshoz.
Az ISPA a közlekedési projektekhez egységesen 50 százalékos támogatást nyújt. Eszerint a már zöld utat kapott vasúti projektek 22 millió eurónak megfelelő forintnyi társfinanszírozást igényelnek jövőre. A szaktárca reményei szerint 2001-ben a vasúti projektekhez további vissza nem térítendő támogatást szavaznak meg, és zöld utat kap egy több évre szóló közúti rehabilitációs projekt indítása is. Ez várhatóan további mintegy 12-15 millió eurót jelent a két alágazat számára, aminek tárfinanszírozási igénye ennek a fele.
Az ISPA-támogatásokról szóló döntések elhúzódása miatt, annak társfinanszírozásával az idei költségvetésben nem számoltak, mondta el Kazatsay Zoltán. Látni lehetett, hogy ebben az évben nem lesz hozzáférhető az EU-pénz. Jövőre azonban számítanak egyrészt a költségvetésben ISPA-ra elkülönített tartalékra, de a tárca fejezetén belül is számba vettek bizonyos társfinanszírozási forásokat. A helyettes államtitkár szerint az előbbiek mellett valószínűleg hitelre is szükség lesz. A hitelfelvevő a Pénzügyminisztérium lenne.
A közelmúltban született brüsszeli döntés szerint a Vecsés--Cegléd--Szolnok és a Zalalövő--Zalaegerszeg--Boba vasútvonal rehabilitációját, valamint a Budapest--Győr--Hegyeshalom szakasz korszerűsítését támogatja az ISPA.
Mint arról korábban beszámoltunk, az EU és az Európai Beruházási Bank (EIB) közötti megállapodás értelmében a hazai támogatást részben EIB-hitelből kell fedezni. A projektek teljes költségének a felosztása a következőképpen alakul: 50 százalék ISPA-támogatás, 40 százalék EIB-hitel a költségvetésen keresztül, a többi hazai forrás.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.