A ro-ro terminál üzembe helyezését követően néhány év alatt három-négyszeresére növekedhet a tavaly mintegy 160 ezer tonna árut továbbító kikötő forgalma. (Egy évvel korábban ez a forgalom 90 ezer tonnát tett ki.) E növekedéshez viszont elengedhetetlen, hogy a kikötőhöz kiépüljön a vasúti kapcsolat is -- jelentette ki a Világgazdaságnak Pintér Ákos, a létesítményt üzemeltető Győr-Gönyű Kikötő Rt. elnök-vezérigazgatója.
A megközelítőleg 1 milliárd forint beruházási költséggel megvalósult terminálépítést 1,825 millió euró PHARE CBC-támogatás segítette. Folyik a terminál üzembe helyezési eljárása, s a létesítmény a tervek szerint december második felében már üzemel. E beruházással lehetővé válik, hogy néhány éven belül a jelenlegi forgalma akár három-négyszeresét bonyolítsa a kikötő.
A létesítményhez a mostani fejlesztéssel kiépült a közúti csatlakozás is, ami lehetővé teszi a kombinált áruszállítást. Ugyanakkor Pintér Ákos szerint az európai uniós elvárásoknak is megfelelő kikötő megteremtéséhez elengedhetetlen a vasúti csatlakozás, s mindez feltétele a tervezett forgalomnövekedés megvalósulásának is.
A közlekedési és vízügyi szaktárca korábbi kötelezettségvállalása szerint a gönyűi kikötő külső infrastruktúrája állami pénzforrások felhasználásával, továbbá PHARE-pályázatok útján valósulhat meg. A vasúti csatlakozás kiépítése a ro-la szállítást és a konténerrakodást egyaránt biztosítja majd.
A gönyűi kikötő jelentőségét, lehetőségeit mutatja, hogy a közelmúltban egy -- egyebek között a flamand--magyar áruforgalmi kapcsolatokkal foglalkozó -- konferencián belga részről elhangzott: a létesítmény helyzete lehetővé teszi annak európai logisztikai bázissá válását. Mindezt segítheti a kikötőt üzemeltető rt., valamint a flamand csatornák és az azok mellett lévő földterületek kezelésével foglalkozó, az antwerpeni kikötő közelében lévő Zeekanaal között tavaly létrejött együttműködési megállapodás. Belga szakemberek szerint nagymértékben lehet fokozni az antwerpeni és gönyűi kikötő közötti szállításokat, s megvan a lehetősége a két ország közötti áruszállítási szolgáltatások optimalizálásának is.