BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felértékelődik a rénium

Amikor a világ legnagyobb kereskedelmi repülőgépe, az Airbus A380 2004-ben a levegőbe emelkedik, a rénium lesz óriás motorjainak egyik létfontosságú alkotóeleme -- írja a Reuters. Az 1925-ben felfedezett elem a világ nyolcadik legdrágább fémévé vált.

A réniumot gyakorlatilag valamennyi motorunk turbináiban felhasználjuk, és a jövőbeni Trent repülőgép motorjaiban is -- mondta a Rolls-Royce szóvivője. A lökhajtásos motorba a hideg levegő elöl lép be, összepréselődik, üzemanyaggal keveredik és meggyullad. Ez hajtja a turbinalapokat hátul. Minél magasabb a hőmérséklet, annál nagyobb a tolóerő, és kevesebb el nem égett üzemanyag távozik el nem használt gáz -- nitrogén-oxid -- formájában. A kifejlesztett szzuperötvözetek ma már nem létezhetnek rénium nélkül -- vélte egy ipari szakember. "Az üzemanyag-felhasználás hatékonysága állandó hajtóerő, ezért olyan motorokat tervezünk, amelyekben az üzemanyag jobban ég" -- tette hozzá a Rolls-Royce szóvivője.
A 60 százalékban nikkelalapú szuperötvözetek első generációjához egy emberöltővel ezelőtt túlnyomórészt volfrámot, krómot és kobaltot használtak, s kevés tantált. Az 1980-as években vezették be a réniumot ötvözőelemként. Az ötvözet 3 százalék réniumot és 6,5 százalék tantált tartalmazott. A szuperötvözetek harmadik generációja is 60 százalékban nikkelalapú, de a rénium aránya már 6, a tantálé pedig 8,5 százalék. Ez már igen magas hőmérsékletet és gyors lehűlést is elbír. (Felszálláskor, amikor legnagyobb a tolóerő, a turbinalap hőmérséklete 2000 Celsius-fok.
A szürkés színű ritkafémet 1925-ben fedezték fel német tudósok, nevét a Rajna folyótól kapta. Az első tonnát csak az 1940-es évek közepén állították elő. Lelőhelyei Chilétől kezdve Észak-Amerikán át a Bering-szoroson keresztül Mongóliáig terjednek. Oroszországban, a Kuril-szigetek egyikén gáz formájában található. Világszerte igen kevesen állítják elő, ezek között van a Molymet Chilében, a Phelps Dodge az Egyesült Államokban és a Dzeskasgan Kazahsztánban.
A termelés az 1970-es évek elején is mindössze évi 3 tonna volt, egy évtizeddel később már 20, jelenleg mintegy 40-45 tonna évente. Egyes kereskedők szerint ez ellátási problémát idézhet elő, hiszen a réniumot nem önmagában állítják elő, hanem a vörösréz és a molibdén melléktermékeként. Ezért amikor a réztermelők gazdaságossági okokból bányát zárnak be, döntésük kihat a rénium kínálatára is.
A fém ára az 1970-es évek eleje óta jelentősen ingadozik. Kezdetben 771 dollár volt kilogrammonként, a nyolcvanas évek elején 3306, ma 1400 dollár, amivel már a nyolcadik legdrágább fémnek számít.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.