A Gazdasági Versenyhivatal -- a csaknem öt éve indult, autópálya-használati díjra vonatkozó, úgynevezett Elmka-ügy kapcsán -- annak megállapítását kéri a Legfelsőbb Bíróságtól, hogy a versenyjog a koncesszióra illetve annak jogosultjára is kiterjed. A kérdés eldöntése elvi jelentőséggel bír: helyt adó határozat esetén a jövőben a hivatal kontrollálja az ilyen jellegű eseteket, és bírálhatja el elsősorban a versenyjog szellemében -- vagyis nem a Ptk. szerinti megítélésekhez igazódóan -- például a szolgáltatás árának tisztességes voltát.
Az ügy pikantériája, hogy a jogvita tegnapi tárgyalásáig merőben más volt a hivatal álláspontja. Berke Barna a versenyhivatal elnökhelyettese a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott: a változtatásnak kizárólag szakmai oka van. Kifejtette: ha a versenytörvény hatálya nincs érdemben tisztázva, úgy nemcsak az adott vitában, hanem más, hasonló koncessziós ügyekben is megkérdőjelezhető a versenyhivatali eljárás. Tisztázás híján az is bizonytalan marad, hogy a koncessziójogosult vállalkozásra milyen mértékben alkalmazható a versenyjog. Az állam szerepéről szólván elmondta: a koncesszió megengedi és szükségessé is teszi, hogy az állam e szerződésekben mint magánjogi jogalany, mint a piaci élet szereplője lépjen fel. A szerződések tartalmát a felek maguk állapítják meg a koncessziós törvények keretein belül. Az állam a megépített és a tulajdonába került autópálya hasznosításba adásával a versenytörvény hatálya alá eső gazdasági tevékenységet folytat. A koncesszor vállalkozásra -- mondta az elnökhelyettes -- a versenytörvény érvényesül. Más kérdés, utalt rá, hogy a konkrét ügyben, az útdíj kialakításában mekkora mozgástere lehet a feleknek.
Emlékezetes: a Gazdasági Versenyhivatal 1996 nyarán utasította el a Magyar Autóklub beadványát, amelyben az autósokat képviselő szervezet annak megállapítását kérte, hogy az M1-es autópálya Győr és Hegyeshalom közötti szakaszát üzemeltető Elmka Rt. visszaélt gazdasági erőfölényével, mert indokolatlan magas díjakat állapított meg. A hivatal viszont úgy határozott: a versenytörvény -- amely tiltja a feltünően aránytalan árat és a gazdasági erőfölénnyel való visszaéléssel kicsikart egyoldalú előnyt -- koncessziós szerződés esetén nem alkalmazható, mivel az adott esetben a felszámítható úthasználati díjat -- az állammal kötött szerződés keretei közt -- szabadon határozhatja meg a koncessziót elnyerő társaság.
A autóklub a Fővárosi Bíróság előtt támadta meg a versenyhivatali határozatot. Az igazságszolgáltató fórum nem a hivatal, hanem az autósok érdekeit képviselő Kovács Kázmér véleményét osztotta, miszerint a koncessziós kereteken belül a többi jogszabályt is figyelembe kell venni. Az állam, privilégiumokat gyakorolhat, de az árnak tisztességesnek kell lennie. A bíróság kimondta, hogy a cég visszaélt gazdasági erőfölényével az ár megállapításakor, és a jogsértő magatartástól a jövőre nézve eltiltotta. Az ítélet indokolásában az igazságszolgáltató fórum egy másik polgári perben hozott jogerős határozatra hivatkozott. Ezt a pert Kovács Kázmér a maga nevében indította és nyerte meg az Elmka ellenében, a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás feltünő értékaránytalanságával érvelve.
A most befejezéséhez közeledő közigazgatási perben a versenyhivatal úgy látja: az elsőfokú bíróság versenyjogi döntést hozott, amikor megállapította az erőfölénnyel való visszaélést, de indokolásában a polgári jogot hívta segítségül. Berke Barna szerint hiányzik az ítélet versenyjogi megalapozottsága, amelynek csak az egyik -- és nem is a legelső -- kérdése a feltűnő értékaránytalanság.
Kovács Kázmér az Autóklub jogi képviselője hangsúlyozta: számukra mindig is evidencia volt, hogy az ügyben a versenyjog érvényesül. A hivatalnak az elsőfokú ítélettel kapcsolatos kifogásaival azonban nem érthet egyet. Rámutatott: a korábbi versenytörvény tartalmazta a feltűnő értékaránytalanságot mint a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés egyik esetét. A tegnapi tárgyaláson is ismertetett szakvélemény pedig, mondta, választ ad az autóklub által sérelmezett árképzésre.
A tárgyalás február végén folytatódik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.