BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz felülvizsgálat

Várhatóan tovább csúszik az önkormányzati finanszírozási reform előkészítése. Az átalakítás alapja a helyhatóságok feladat- és hatáskörének felülvizsgálata lenne, ám tavaly év végén befejeződött áttekintés ismét nem a várt eredményt hozta.

A belügyi tárca már az előző ciklusban is többször nekirugaszkodott a mintegy 3000, önkormányzatokhoz telepített feladat- és hatáskör áttekintésének. A próbálkozás azonban nem vezetett érdemi eredményre, a belügy illetékesei szerint elsősorban a többi szaktárca érdektelensége miatt. A finanszírozási reformnak azonban előfeltétele, hogy meghatározzák: a közszolgáltatások közül melyeket célszerű a helyi önkormányzatoknak végezni, melyeket kellene a nagyobb teljesítőképességű helyhatóságokhoz vagy önkormányzati társulásokhoz utalni, s melyeket lenne jobb átadni állami szerveknek vagy a nonprofit szférának, esetleg piaci alapra helyezni vagy megszüntetni.
Az Orbán-kormány programjának önkormányzati fejezete is kiemelten foglalkozott a helyhatóságok finanszírozásának felülvizsgálatával. A Belügyminisztérium (BM) koordinálásával ismét megkezdődött a munka, de a vártnál jóval lassabban haladt. A kormány 1999. május 21-i határozata azonban jelezte, hogy a régóta húzódó ügyet nem akarják határozatlan ideig halogatni. A közigazgatás továbbfejlesztésének 1999--2000-re szóló kormányzati feladattervében is szerepel a helyi önkormányzatok feladat- és hatáskörének felülvizsgálata. A kormányhatározat szerint ennek alapján kellett előterjesztést benyújtani a finanszírozási rendszerre is. Az eredeti határidő 2000. március 31-e lett volna, de ezt időközben december 31-re módosították.
Az önkormányzatokhoz feladatokat telepítő szaktárcák közreműködése nélkül a felülvizsgálatot nem lehet elvégezni, így a BM arra kérte a minisztériumokat, hogy 1999. október 30-ig készítsenek értékelést a helyhatóságok által ellátott ágazati feladatokról és hatáskörökről, illetve tegyenek javaslatot a módosításokra. A minisztériumok egy része azonban a kért határidőre nem juttatta el véleményét a BM-be. A tárca ezután 2000 májusában kodifikációs bizottságot hozott létre, amelynek állandó tagjai a Belügy-, a Pénzügyminisztérium, a Miniszterelnöki Hivatal, az Igazságügyi Minisztérium, valamint a Jegyzők Országos Szövetsége és az önkormányzati érdekszövetségek képviselői voltak. A bizottság a minisztériumok képviselőivel együtt kiértékelte a tárcák önkormányzatokat érintő feladatait. A minisztériumok többségénél azonban még így sem születtek átfogóbb változásokat jelentő elképzelések.
A finanszírozás átalakításával kapcsolatos további belügyminisztériumi elképzelésekkel kapcsolatban Kontrát Károly, a tárca politikai államtitkára lapunk kérdésére legutóbbi sajtótájékoztatóján csak annyit mondott: készül a belügyi tárca beszámolója az elvégzett munkáról, amelynek megtárgyalása után a kormány dönt majd a továbbiakról.
Információink szerint várhatóan márciusban kerül a kabinet elé a közigazgatás-továbbfejlesztési feladatterv végrehajtásáról szóló összegzés, s akkor döntenek majd az új kétéves közigazgatás-fejlesztési feladattervről is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.