A nagy közüzemi szolgáltatók -- gyakran önkormányzati tulajdonosaikkal jóváhagyatva -- megpróbálnak a társasházakkal, illetve közös képviselőikkel kötni szolgáltatási szerződéseket -- állítja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE). E cégek számára ez olcsóbb és kényelmesebb, mint ha a lakókkal szerződnének, ám a közös képviselők többnyire nem tudják, hogy így a nem fizetők tartozásait a többi lakóra háríthatják, például a közös költség megemelésével.
Erről, vagyis az egyetemleges szolgáltatói felelősség elvéről tanácskozott az OFE energia-, közmű- és közüzemi szakértői bizottsága februári ülésén. A fórumon különösen rossz példával szolgált a sok tízezer lakást ellátó Fővárosi Távfűtő Művek. A Főtáv ugyan tulajdonosával, a fővárossal jóváhagyatta fogyasztói szerződéseiben az egyetemleges felelősség elvének alkalmazását, de ez az OFE szakértői szerint ellentmond a törvénynek.
Amíg a berendezések csak a lakóházak hőfogyasztásának mérését teszik lehetővé, addig a társaság csak a házzal, és nem az egyes lakókkal szerződik. Ám ez független a díj fizetésétől -- mutatott rá lapunknak nyilatkozva Sturdik Miklós, a Főtáv Rt. szóvivője. A számlát ugyanis épületrészenként is lehet rendezni, azaz a ház arányosan szétosztja a költségeket.
Ha a társasház lakói nem tudnak megegyezni, az önkormányzat rendelete szerint a szolgáltató légköbméter alapján osztja fel a hődíjat. Ha a társasház mégis közös számlát kér, a lakóközösség ugyan kifizeti azt, de a nem fizetőktől követelhetik tartozásukat. A Főtáv Rt. cáfolja, hogy szerződéseiben érvényesíti az egyetemleges felelősség elvét, hiszen a közös fizetés nem azt jelenti.
Az OFE szerint a szolgáltatóknak sokkal könnyebb, hogy a nem fizető fogyasztók adósságát pereskedés helyett másokon hajtják be. Egyébként az EU-ban régóta a lakások fogyasztásainak egyedi mérését alkalmazzák.
Miközben az említett szerződéstípus fölösleges pénzpocsékolássá változtatja a lakások melegvíz-fogyasztásának vízórás mérését, egyben nagymértékű burkolt áremeléshez is vezet.
Az OFE szerint általános és súlyos szemléleti probléma rejlik az effajta szolgáltatói magatartás mögött. Sajnálatos, hogy ez a szemléletmód még terjed is, például a Fővárosi Csatornázási Művek gyakorlatában. A probléma az, hogy nem egyenrangú üzleti partnerként kezelik a magyarországi közüzemi szolgáltatók a fogyasztókat, amire néhány jogszabály is módot ad nekik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.