BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

További kérdőjelek a repiadóban

Nem "tette tisztába" a reprezentáció adózási kérdéseit a PM és az adóhivatal közös tájékoztatója -- vélik a lapunk által megkérdezett szakértők. Ezért szerintük az adózó mérlegelhet: vagy kifizeti a jelentős közterhet, vagy a kiskaput választva, ha teheti, másról kér számlát. A tárca szerint viszont egyszerű a képlet: ha a cég Magyarországon adózik, akkor az állja a közterhet, más esetben a magánszemély fizet.

Előfordulhat, hogy egy szigorúan üzleti célból szervezett londoni üzleti vacsora után a megvendégelt magyar partnernek az idén személyi jövedelemadót (szja) kell fizetnie -- hívta fel a figyelmet Erdős Gabriella, a PriceWaterHouse Coopers cégtársa annak apropóján, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) és az adóhivatal a közelmúltban tette közzé a reprezentáció adószabályairól szóló tájékoztatóját. Valóban előfordulhat ilyen eset -- ismerte el ennek lehetőségét Karácsony Imréné, a PM főosztályvezető-helyettese. Az idén megszűnt az üzleti célból nyújtott reprezentáció korábbi adómentessége. Mint a természetbeni juttatások után, vagy a kifizetőnek, vagy az igénybe vevőnek adóznia kell. Csökkent ugyanakkor az összes olyan reprezentációs költség közterhe, amely után korábban is kellett adózni. Tavaly a nem üzleti célú reprezentáció után ugyanis akár 80 százalék adót és járulékot kellett fizetni, az idén ez a mérték legfeljebb 55 százalék.
A lapunk által megkérdezett adószakértők úgy vélik, a kiadott tájékoztató nem segített abban, hogy "tisztábban lássanak" az adózók. Sőt, a megjelent útmutatókból arra lehet következtetni, hogy számos kérdésben nem sikerült egységes álláspontot kialakítani -- mondta Török Györgyi, a Köves Clifford Chance Pünder adótanácsadó cég igazgatója. A bizonytalan helyzet egyre jobban aggasztja a vállalkozásokat, amelyeknek most kell adókockázat-mentes döntéseket hozniuk olyan kérdésekben, amelyeket az adóhatóság talán csak évek múlva ellenőriz -- tette hozzá. Erdős Gabriella rámutatott: a brosúra szerint nincs ugyan jelentősége, hogy a repit bel- vagy külföldi személy kapja, ám abban az esetben mégis lényeges mindez -- hangsúlyozta --, ha a belföldinek számító személyt olyan cég vendégeli meg, amelyik Magyarországon nem adózik. Ekkor a megvendégeltnek kell adóznia a repi után -- utalt a példában szereplő londoni vacsorára.
Egyszerű eldönteni a kérdést -- vélekedett Karácsony Imréné. Azt kell csupán vizsgálni, a reprezentációt nyújtó cég Magyarországon kifizetőnek minősül, vagy sem. A londoni vacsora esetében, ha a cég kifizetőnek minősül, akkor az idén 44 százalék szja-t kell fizetnie a rendezvény után, ám valamennyi költséget az adózónál elszámolhatja. Egy évvel korábban ugyanez a vacsora kevesebbe került volna, mivel szja-t nem kellett volna utána fizetni, míg a költséget a társasági adóban elszámolhatta volna úgy a cég, hogy a társasági adóalapot az árbevétel fél százalékáig csökkenti a reprezentáció költségeivel.
További változás a tavalyi évhez képest, hogy az idén a reprezentációt kapó üzletembernek szja-t kell fizetnie, ha olyan cég vendége, amelyik Magyarországon nem számít kifizetőnek. Tavaly ugyanebben az esetben nem kellett volna adóznia. Az idén viszont a londoni vacsora után az szja-adótábla alapján 20, 30 vagy 40 százalékot kell fizetnie. Így egy éve mindkét esetben kevesebbe került volna a vacsora. A főosztályvezető-helyettes szerint az szja-törvény szempontjából ilyen esetben annak sincs jelentősége, hogy a külföldi cég országával létezik-e közös adóegyezmény.
Ilyen esetben az üzletembernek nemcsak az üzlet sikerességével, a várható profittal, de a személyes költségeivel, illetve ezek megtérülésével is számolnia kell. Ez azért kifogásolható, mert a reprezentációt a cégek nem személyes szükségletek kielégítésére, hanem üzleti célból nyújtják.
Nem könnyebb az egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos jogszabályok alkalmazása sem -- véli Erdős Gabriella. A "londoni üzleti vacsora" példájában még 11 százalékos egészségügyi hozzájárulást is kellene fizetnie a megvendégelt üzletfélnek, ám a tájékoztatás szerint ezt a "jövedelmet szerző" magánszemélynek kell megállapítania s megfizetnie.
Nem kell ugyanakkor fizetni a 11 százalékos terhet, ha a repit kapó az szja-törvény szerint nem minősül belföldi illetékességűnek, illetve a tb-törvény szerint Magyarországon nem számít biztosítottnak. Így például ha az üzletfél egy olyan külföldi, akit a szintén külföldi cég Magyarországon foglalkoztat, akkor mentesül a közteher alól -- derül ki a tájékoztatóból.
Az sem világos, mit takar az üzleti vendéglátás keretében, az ételen és az italon felül nyújtott szolgáltatás fogalma -- mutatott rá Erdős Gabriella. Elképzelhető, hogy fizetni kell a terembérlet vagy a vacsora alatt szolgáltatott műsor után is adót. Sőt, a munkahelyi közgyűlés, igazgatósági értekezleteken felmerült költségek után is kell adózni -- a tájékoztató szerint.
Problémát okoz az is, hogy az útmutató alapján a személyi jövedelemadózásnál a reprezentációt egy másik törvényben, jelesül a társasági adózásról szóló jogszabályban leírt definíció alapján kell értelmezni -- mutatott rá Erdős Gabriella.
Zara László, a Magyar Adótanácsadók Országos Egyesületének elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy az szja-törvényben nincs meghatározva a repi fogalma. Így az szja-törvény az adózóra bízza, mikor, mit minősít reprezentációnak: értelmezheti szűken, de tágan is a repi fogalmát. Az szja-törvényben nincs utalás arra, hogy a társaságiadó-törvény meghatározása alapján kell a reprezentáció fogalmát értelmezni. Ez csak a PM-tájékoztatóból derül ki. Így utólag nem lehet felelősségre vonni az adózót -- tette hozzá.
A repi természetbeni juttatás, ennek fogalmát az szja-törvény is definiálja -- mutatott rá Karácsony Imréné. A kivételektől eltekintve (ajándékozás, marketingcélból adott kóstoló, tesztajándék) minden olyan juttatás, amiért a magánszemély nem vagy kevesebbet fizet, mint annak értéke, természetbeni juttatásnak számít. Amely után adót is kell fizetni -- tette hozzá.
A jogszabály alkalmazása nem egyszerű -- vélik az adótanácsadók. Az ellenőrzésnél az adózónak kell bizonyítani, hogy adott esetben miért nem fizetett közterhet a repi után. Ezért az adózónak mérlegelnie kell: vagy minden ilyen tétel után megfizeti a közterheket, ezzel viszont jelentősen növekednek a költségei. Másik megoldás a kiskapuk választása, s ha teheti, inkább másról kér számlát. Így a reprezentáció költségeit máshol számolja el. A tárca szerint nincsenek legális kiskapuk: a reprezentáció után minden esetben kell adót fizetni valamelyik félnek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.