BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hidrogénhajtásra összpontosít

A Mol Rt. nyomon követi az alternatív hajtóanyagok külföldi fejlesztését, de aktívan egyetlen ilyen programban sem vesz részt. Az európai olajtársaságok közül azonban még a kisebbek is, mint például az Aral, más olajcégekkel és autógyártókkal kísérleteznek elsősorban a hidrogénhajtás bevezetésével.

Magyarországon az alternatív hajtóanyagok közül a biodízel vált a legismertebbé, elsősorban agráripari megfontolásból. A Mol Rt. a programban eddig nem vett részt, bár az olajtársaság szerint az ő megkerülésükkel nemigen lehet sikeres ez a kezdeményezés. Ugyanakkor elismerik, hogy nem egységes az európai gyakorlat ezen növényi eredetű hajtóanyag felhasználása terén. Németországban például teljesen független a biodízelprogram az olajtársaságoktól, másutt a forgalmazásban kapcsolódik hozzá, esetenként úgy, hogy a hagyományos gázolajhoz hozzáadva kerül piacra. A Mol Rt. szakemberei szerint semmiképpen sem indokolt és nem is gazdaságos, hogy sok kis magáncégben, kisüzemi módszerekkel termesszék a biodízel alapanyagát, illetve állítsák elő az olajalapanyagot, s alakítsák át üzemanyaggá.
Nyilvánvaló, hogy az alternatív hajtóanyagok fejlesztésére vonatkozó kísérletek csakis az autógyártók támogatásával, illetve a járműipari fejlesztésekkel összhangban lehetnek sikeresek. A legnagyobb gyárak azonban a legkorszerűbb dízelmotorokban nem javasolják a természetes eredetű dízelhajtóanyag alkalmazását, így az inkább a mezőgazdasági gépeknél jöhet szóba.
Ugyanakkor az autógyártók és az olajtársaságok, valamint más tudományos műhelyek számtalan lehetséges megoldást vázoltak fel a hagyományos hajtóanyagok kiváltására. Néhányan azonban egyelőre visszavonulót fújtak. Az ExxonMobil például egyelőre felhagy az alternatív üzemanyagokkal kapcsolatos kísérletekkel, a Shell és az Aral azonban folytatja a munkát. A Ford már 15 ezer bi-fuel, azaz benzin--földgáz meghajtású kisteherautót értékesített, a Capstone és a Solectria pedig nehéz hibrid gépjárműveknek fejlesztett erőforrást.
Az Aral évi 35 millió márkát fordít üzemanyag-termékfejlesztésre -- tudtuk meg Bernd Nierhauvétól, a Veba Oel tulajdonában álló s így az E.on-csoporthoz tartozó német társaság illetékes üzletágvezetőjétől. A k+f tevékenység részben a károsanyag-kibocsátás csökkentésére irányul, de jelentős erővel dolgoznak az alternatív hajtóanyagok fejlesztésén is. A Shell-lel és több, ugyancsak német autógyárral közösen kísérleteznek hidrogénnel is.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.