Külföldi kő is jöhet
Az M3-as kivitelezői -- mint arról lapunk korábban beszámolt -- a Füzesabony és Polgár közötti szakasz aszfaltozásához szükséges követ sem kívánták külföldi tulajdonban lévő cégtől beszerezni. A kormány a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről hozott határozatának megfelelően magyar kis- és középvállalkozókat szerettek volna alkalmazni a beruházás során, így az aszfalthoz szükséges követ is magyar tulajdonú bányából tervezték beszerezni. A sztrádaépítést segítendő még gyorsított bányanyitási eljárást is felajánlott a bányászati hatóság, illetve a Gazdasági Minisztérium a Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek.
Erre azonban -- mint az várható volt -- mégsem került sor -- értesültünk. A tőkeigényes, hosszan megtérülő bányanyitást szakmai körökben már korábban is luxusnak nevezték az M3-as épülő, mintegy 62 kilométeres szakaszának aszfaltozásához szükséges zúzott kő mennyisége miatt. A szakértők a bányanyitást (a berendezésekkel együtt) minimum 500-600 millió forintra becsülték, ami szerintük 20-40 százalékkal drágíthatja a kő árát.
Információink szerint ez nagyban közrejátszott abban, hogy a korábbi elképzelésekkel szemben részben vagy egészben külföldi tulajdonban lévő cégtől vásárolnak követ az M3-as aszfaltozásához. Ehhez -- információink szerint -- felmentést kaptak az építők, így várhatóan rövidesen megkötik a szerződést. Az aszfaltozás májusban--júniusban tervezett startjához február--márciusban meg kellett volna kezdeni a szállítást -- vélik szakmai körökben. Kétségesnek tartják azt is, hogy folyamatosan megfelelő mennyiségű kő álljon rendelkezésre, hiszen a szóba jöhető cégek időközben más munkákhoz kötöttek le kapacitásukból.
A Füzesabony--Polgár közötti szakaszon -- a téli szünetet követően -- március 19-től folytatja a munkát a Magyar Autópálya-építő Konzorcium. A szakasz átadását jövő év novemberére tervezik.


