BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Őszre készül el az uniós agrárálláspont

Egyelőre nem az EU, hanem a jelölt országok jeleztek nehézségeket az agrárfejezet feldolgozásakor -- vélik bizottsági részről. Brüsszelben úgy látják, hogy ősszel kerülhet sor az agrárfejezet nagyobbik felének érdemi tárgyalására, míg a relatíve kisebb, ám kényesebb -- közös költségvetést érintő -- részek csak jövőre, minden jel szerint a 2001. májusi franciaországi választások után következnek.

Bizottsági körökben hangsúlyozzák, hogy rendkívül feszes tempót feltételez, ha 2002-re be akarják fejezni a tárgyalásokat, ám a maguk részéről meghatározó vezérfonalnak tekintik a mindezt célul kitűző, tavaly elfogadott bővítési stratégiai papírt.
Még az idén ősszel az asztalra kerülhet az EU közös mezőgazdasági politikáját tárgyaló joganyagnak az állategészségüggyel, növényvédelemmel, állattartási feltételekkel foglalkozó fele -- erősítette meg a napokban Rudolf Mögele, az Európai Bizottság agrár-főigazgatóságának bővítési kérdésekért felelős főosztályvezetője. Egyúttal elutasította azt a megközelítést, amelyik viszonylag csekély haladást lát csak ebben, és emlékeztetett, hogy a mintegy 40 ezer oldalnyi "agráracquis" döntő részét éppen ezek a kérdések teszik ki, miként a tagjelöltek által jelzett átmeneti mentességi kérelmek is elsősorban itt merültek fel. A bizottság mindenesetre arra készül, hogy már a nyár elejére átadja a soros elnökségnek a testület javaslatát a mindezekre válaszul születő EU-álláspontra. Utóbbi -- a tagországok közötti egyeztetés lezárultával -- őszre készülhet el.
Mögele szerint abban aligha lesz változás, hogy az agrárfejezet további részeit, a bizottsági tárgyalási "útitervben" lefektetett menetrendet követve, csupán jövőre tűzik majd napirendre. Ennek kapcsán bizottsági körökben -- ha hivatalosan nem is, ám közvetve -- elismerik, hogy a végleges közösségi álláspont megszületése aligha valószínű a májusi franciaországi választás előtt. Erről kell majd uniós részről színt vallani a fontosabb termékcsoportokra vonatkozó kvóták, valamint a farmereknek juttatandó közvetlen kifizetések kérdésében.
A kvóták kapcsán bizottsági részről is belátják, hogy voltaképpen mindmáig nem sikerült ennek meghatározásához olyan bázist találni, ami minden szempontból objektívnek és elfogadhatónak tekinthető. "Különösen a tej- és a cukorszektorban viszonylag gyengék a jelenlegi referenciák" -- ismerte el Dirk Arhen, az agrár-főigazgatóság igazgatója, és utalt arra, hogy Brüsszelben is tudják: a szarvasmarha-állomány a jelöltek többségénél a 90-es években aránytalanul nagy mértékben visszaesett. Az agrár-főigazgatóság tavaly év végén készült elemzése ennek kapcsán mintegy 2,3 milliós csökkenést állapított meg a tíz tagjelölt tejelő tehénállományában 1992 és 2000 között (10 millióról 7,7 millió darab állatra).
Szerinte továbbra sem egyértelmű tehát azonban, hogy pontosan milyen adatokhoz nyúljanak vissza. A tagjelöltek által hangoztatott nyolcvanas évekbeli statisztikákat Brüsszelben nem szívesen tekintik mérvadónak: részint nem feltétlen tartják megbízhatóaknak őket, de főként úgy vélik, hogy azok még egy a mostanival összevethetetlen helyzetet tükröztek. "Az akkori állományok, teljesítmények nem a piaci igények, hanem a tervgazdálkodás előírásai alapján születtek. A legtöbb esetben még az érintett országok szakemberei is elismerik, hogy piaci alapon ugyanezeket az eredményeket aligha fogják még egyszer elérni" -- mutatott rá Arhen, aki szerint mindez viszont azt is jelenti, hogy mivel jövőbeli becslésekre sem lehet hagyatkozni, ezért igazából "nem létezik egyértelmű referenciaidő" a jelöltekre vonatkoztatható kvóták meghatározására. Azaz ez ügyben jó eséllyel csak a tárgyalások végjátékában, a politikai szinten folyó viták nyomán születhet majd valamilyen döntés -- tette hozzá.
Hasonló a helyzet a közvetlen kifizetések kérdésében is. Emlékezetes, hogy két éve Berlinben az EU állam- és kormányfői 2006 végéig nem terveztek be forrásokat a kelet-európai farmereknek folyósítandó közvetlen támogatásokra, és bár formális közös álláspont ez ügyben eddig még EU-oldalon nem született, a csatlakozási tárgyalások kapcsán kezdetben mindenki arról beszélt, hogy a jelölt országok ilyen irányú igényei megalapozatlanok. Utóbbiak ugyanakkor egységesen vallják, hogy elfogadhatatlannak tartják a kétféle "agrártagságot", és a belépés pillanatától kezdve igényt tartanak a többi tagországnak is járó támogatási formákra.
Rudolf Mögele emlékeztetett, hogy az EU eredeti álláspontját főként két megfontolás motiválta: egyfelől az a felismerés, hogy a keleti agrárárak néhány évvel ezelőtt még erőteljesen elmaradtak az EU árszínvonalától, a taggá válás tehát már eleve plusznyereséget vetített előre az ottani gazdák számára. Legalább ennyire fontos érv volt ugyanakkor az is, hogy a kelet-európai agrárszektornak jelentős strukturális reformokon kell még átesnie, és a közvetlen támogatásokkal éppen az ebben való érdekeltséget tompítanák, a meglévő helyzetet konzerválnák. Az első szempont sok esetben ma már Mögele szerint sem áll, a másodikat azonban most is érvényesnek tartják. A lehetséges megoldási módokat tekintve mindenesetre úgy vélte, hogy mivel a csatlakozási megállapodás kölcsönös egyetértést feltételez, s mivel a két végletet -- a közvetlen támogatások teljes megtagadását, illetve azok azonnali teljes körű kiterjesztését -- a jelölt, illetve az EU aligha fogja elfogadni, ezért valami köztes megoldás valószínűsíthető. Ez éppen úgy lehet közvetlen kifizetések fokozatos mértékű bevezetése ("phasing in"), mint kezdetben csak bizonyos szektorokra való vonatkoztatása. A végső döntést ez ügyben, Mögele szerint is, a végjáték politikai vitái fogják csak meghozni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.