BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Magyar gazdaság

Zöld jelzés a svéd alkoholreklámoknak

A szeszes italok reklámozásának megtiltásával Svédország akadályozza az európai egységes piacok zavartalan működését, s ezáltal megsérti az EU alapító szerződését -- szól az Európai Bíróság ítélete. A precedensértékű döntés nyomán más uniós tagállamok egyedi reklámszabályai is támadhatóvá válhatnak.

A bíróság a Svédországot elmarasztaló ítéletében nem kérdőjelezi meg az alkoholtartalmú italok reklámtilalma mögött meghúzódó egészségügyi megfontolások jogosságát, ám a svéd hatóságok rendelkezését túlzónak, az amúgy elismerésre méltó célkitűzésekhez képest aránytalanul súlyos, piaczavaró beavatkozásnak minősíti. Az ítélet következményeként egy svéd bíróság mérlegelheti a stockholmi rendelkezések megalapozottságát. Az Európai Bíróság korábban is következetesen fellépett az áruk és szolgáltatások unión belüli szabad áramlását közvetlenül gátló törvényi rendelkezések ellen, ezúttal azonban az eddigi gyakorlatán túllépve egy a piac egységét csak közvetett hatásaiban akadályozó szabállyal szemben fogalmazott meg kritikát.
A bizottság máris üdvözölte az ítéletet, kiemelkedő jelentőségűként értékelve a tényt, hogy az Európai Bíróság ezúttal szolgáltatásként tekintett a hirdetési tevékenységre. A stockholmi törvény ellen eredetileg a svéd Gourmet magazin tett panaszt, ám könnyen lehet, hogy a mostani ítélet nyomán a jövőben Brüsszel is kedvet kap a helyenként túl szigorúra sikeredett tagállami reklámkorlátozások megtámadására -- írja a Financial Times. Ilyen egyedi "elhajlásokra" szép számban akad példa: Németországban tilos az életre szóló garanciavállalás reklámozása, Franciaország nem engedi a szeszes italokat népszerűsítő hirdetések televíziós közzétételét, míg Görögországban súlyosan korlátozzák a gyermekjátékok reklámozását a tévében.

A szeszes italok reklámozásának megtiltásával Svédország akadályozza az európai egységes piacok zavartalan működését, s ezáltal megsérti az EU alapító szerződését -- szól az Európai Bíróság ítélete. A precedensértékű döntés nyomán más uniós tagállamok egyedi reklámszabályai is támadhatóvá válhatnak. VG-összeállítás-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek