A fővárossal nem egyeztettek
A fővárosi tömegközlekedés fejlesztéséről szóló 250 milliárd forintos tervezet elkészültét a Gazdasági Tanács hétfői ülésén jelentették be. Ez a központi régió infrastruktúra-fejlesztését tartalmazza -- mondta a Világgazdaságnak Fónagy János közlekedési miniszter. Mint ismeretes, a tanács ülésén Orbán Viktor miniszterelnök is kiemelte: a Fidesznek kidolgozott elképzelése van az ügyről.
A közlekedési miniszter kifejtette: az elképzelések része egyebek között az elővárosi vasúthálózat fejlesztése, a bevezető, illetve gyorsforgalmi utak építése, s csatlakoztatásuk a fővárosi forgalomhoz. Szerepel a tervben a Déli és a Nyugati pályaudvar sorsának felülvizsgálata, ehhez kapcsolódva a ferihegyi vasút. A javaslat foglalkozik a régóta napirenden lévő Budapesti Közlekedési Szövetséggel (BKSZ), az északi Duna-híd megépítésével, illetve a dunai hajózással.
A miniszter elmondta: a tervezet egyes elemei különböző készültségi fokban vannak. Az autópálya-csatlakozásokról konkrét tervek születtek, a Nyugati pályaudvar és Ferihegy közötti vasútról tanulmány készült, a BKSZ pedig az idén beindulhat az egységes utazási jeggyel.
Lapunk érdeklődére Manninger Jenő, a közlekedési minisztérium politikai államtitkára a tárca sajtóirodáján keresztül megerősítette, hogy az elképzelések között szerepel a 2-es metró meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig, illetve az 1-es villamos átvezetése a Lágymányosi hídon Budára.
Az elmúlt három évben a kormányzat az említett fejlesztések többségéről nem is egyeztetett a fővárossal, néhány kérdésben pedig gyökeresen eltérőek az álláspontok -- jelentette ki lapunknak Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Számos tanulmány kimutatta például, hogy a 2-es metró meghosszabbítása indokolatlanul drága lenne ahhoz képest, hogy a tervezett 4-es metró utasainak csupán egyharmada venné igénybe. A főpolgármester-helyettes választási propagandafogásnak minősítette a kormányzati bejelentést. Szerinte az említett elképzelések egy részéről az állam nem is dönthet fővárosi jóváhagyás nélkül. Több beruházás viszont -- például a Ferihegyi repülőtér bővítése -- nem tekinthető fővárosi fejlesztésnek. Budapesten mintegy 1000 milliárd forintra lenne szükség az infrastrukrúra fejlesztéséhez, de a kormány az együttműködés leghalványabb jelét nem mutatja, inkább akadályozza a fővárost -- fejtette ki Vajda Pál.


