Bankfiókonként a 70 ezer eurót is elérheti a készpénzcsere előkészületeinek és lebonyolításának költsége -- vélekedik a német bankszövetség. A takarékszövetkezetek egyesülete "mindössze" 50 ezer euróval számol átlagosan, ami az ország hitelintézeti szektora számára 2,2 milliárdos összes kiadást valószínűsít.
Az osztrák bankokra mintegy nyolcmilliárdos kiadás vár, ami az ipar, illetve a kereskedelem együttes átállási költségeivel egyezik meg. Az eurózóna többi tagállamában szintén a pénzintézetek viselik a -- döntően a személyzeti kiadások növekedéséből, kisebb részben a különböző berendezések átállításából és a bankjegytömeg szállításából adódó -- költségek oroszlánrészét.
A mindenki számára várható feladatokon túlmenően az egyes országok pénzintézetei több egyedi problémával is kénytelenek szembenézni -- derül ki a Frankfurter Allgemeine Zeitung összeállításából. Görögországban például komoly feladat lesz a több száz szigeten elhelyezkedő fiókok euróval való ellátása, illetve a beszedett drachma jegybankhoz való visszaszállítása. A kiadások csökkentésére felmerült ugyan, hogy a különböző bankok közösen szervezik meg a szállítmányokat, ám ennek kivitelezésére megfigyelők szerint kicsi az esély. A görög hitelintézetek mindenesetre nem tartják valószínűnek, hogy a kitűzött március 31-i időpontra valóban sikerül teljes mértékben lebonyolítani a pénzcserét. Finnország ezzel szemben szerencsés helyzetben van, hiszen a készpénzforgalmat már jelentős mértékben visszaszorította a bank- és hitelkártyák használata.
Egyes országokban vita bontakozott ki az átállási költségek 10-20 százalékára rúgó szállítási és biztonsági kiadások megosztásáról. Több jegybank határozottan kijelentette, hogy a kereskedelmi pénzintézetek feladata lesz a készpénztömeg el-, illetve visszaszállítása, ám a német bankszövetség például kemény tárgyalásokon próbál érvényt szerezni annak az igényének, hogy az állam legalább részben vállalja át ezeket a költségeket. A pénzcsere ugyanis monetáris hatósági feladat -- hangzik az érvelés. A francia kereskedelmi bankok a szállítási költségek lefaragása érdekében azt javasolták, hogy a begyűjtött frankokat a bankfiókokban semmisítsék meg -- ám erre jogszabályi korlátok miatt nem lesz lehetőség.