BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Marad az inflációs nyomás

Februárban a januárihoz hasonló ütemben emelkedtek az ipari termelői árak. Az éves alapon 9,8 százalékos dinamikát mutató áremelkedés a korábbi hónapokhoz képest nem nagy, de a csökkenés jelentős részét módszerteni változások indokolják. Ráadásul a fogyasztási célú ipari termékek áremelkedése gyorsuló ütemű, ami arra utal, hogy bőven van még inflációs nyomás a gazdaságban.

Februárban az ipari termelői árak ugyanakkora havi emelkedést produkáltak, mint egy hónappal korábban. A 0,7 százalékos áremelkedési ütem azt jelenti, hogy éves alapon 9,8 százalékos a drágulás mértéke.
Az ipari termelői árnövekedés viszonylag alacsony szintje nagyrészt a decemberről januárra bekövetkező módszertani változásnak köszönhető. Az egyes termékcsoportok súlyát az év eleji felülvizsgálat során ugyanis a Központi Statisztikai Hivatal úgy változtatta, hogy az infláció hajtóerejét jelentő áruk jelentősége csökkent, másoké pedig emelkedett.
Éppen ezért az elemzők a mostani számot nem tartják különösebben jónak, hiszen januárhoz képest nem csökkent a dinamika. Számos területen piacon kívüli tényezők magyarázzák az alacsony ütemet. A villamos energia bejelentett 12 százalékos emelkedéséből például az MVM és az áramszolgáltatók pereskedése következtében csupán 6 százalék jelent meg eddig az árindexben -- hívja fel a figyelmet Nagy Márton, az ING Vagyonkezelő makroelemzője.
Szerkezetében sem alakul kedvezően a termelői árak dinamikája, hiszen a rendeltetés szerinti bontásból látszik, hogy a fogyasztásra kerülő javak árindexe éves alapon a januári 11,5 százalékról 13,2-re emelkedett. Ez pedig arra utal, hogy az inflációs nyomás nem csökken a gazdaságban -- mondja Nagy. Azon élelmiszer-ipari termékek esetében, amelyek árváltozása még nem gyűrűzhetett be a fogyasztói árakba, szintén kedvezőtlen trendet figyelhetünk meg. A nyers hús és takarmányárak például gyorsan emelkedtek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.