Tovább romlik az utak állapota
Az úfc tavaly 80,552 milliárd forinttal gazdálkodott. A költségvetési törvény szerint 2001-re 64,250 milliárdot, 2002-re pedig 72,4 milliárdot irányoztak elő, a 2003. évi előzetes tervben pedig 79,5 milliárd szerepel.
Mindegyik évben az úfc összbevételének legnagyobb tétele a költségvetési támogatás. Ez azonban a tavalyi 65,8 milliárdról az idén 49,5 milliárd forintra csökkent. A jövő évi büdzsében 57,9 milliárddal terveztek, ami 2003-ban várhatóan 65 milliárdra nő. A többi az úfc saját bevételéből származik. Ezen belül, a tervek szerint, az egyéb bevételek kivételével (melyek a tavalyi közel 1,8 milliárdról a rá következő három évben száz-száz millióra apadnak) a tételek (a gépjárműtúlsúlydíj, a bel- és külföldi gépjárműadó, a külső szervtől átvett bevételek) alig változnak.
A szaktárcánál az úfc büdzsé szerinti előirányzatai alapján elkészültek a részletes kiadási tervek -- tudtuk meg Holnapy Lászlótól, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (Kövim) főosztályvezetőjétől.
A már miniszteri jóváhagyást élvező 2001. évi terv alapján az úfc-ből összességében 3700 milliárd forint nemzeti vagyont képviselő 30 ezer kilométernyi állami tulajdonban lévő országos közúthálózat (út-híd) üzemeltetésére a tavalyinál több, 14,1 milliárd forint juthat az idén. A karbantartásra a tavalyi 9,8 milliárd helyett ebben az évben 8,5 milliárd fordítható, az út-híd felújítás tervezett ez évi kerete pedig 13,5 milliárd (2000-ben meghaladta a 17,4 milliárdot). Az út-híd rekonstrukcióra a tavalyi közel 14,6 milliárdnál alig kevesebbet, 14,4 milliárdot meghaladó értéket terveztek.
Az úfc-ből jut még -- egyebek között -- területbiztosításra, tervezés-előkészítésre, útügyi szolgálatra, a célelőirányzat működtetésére és az önkormányzatok támogatására is.
A szaktárcánál a jövő évi büdzsében megszavazott előirányzat alapján elkészültek a részletes jövő évi tervek. Ezek véglegesítése az év végén várható. A gördülő tervezés keretében pedig kidolgozták már a 2003. évi üzemeltetési, fenntartásiés fejlesztési elképzeléseket is.


