Az adóharmonizációt alapvetően nem támogató Bolkestein szerint az említett területeken azért van szükség bizonyos egységesítésre, mert ezzel javulna az unió belső piacának működése. A bizottsági illetékes nézeteit rögzítő tanulmány a jövő héten kerül a testület plénuma elé, ám a készítők nem számítanak arra, hogy a bizottság azonnal elfogadja azt -- írja a Wall Street Journal Europe.
Bár a dokumentum nem foglal határozottan állást az adóharmonizációs vitában, megfigyelők szerint a benne foglaltak elegendők lesznek ahhoz, hogy a Brüsszel adóharmonizációs törekvéseit aggodalommal szemlélő tagországok hangosan tiltakozzanak. Theresa Villiers, az Európai Parlament egyik brit konzervatív képviselője szerint most "kibújt a szög a zsákból": a bizottság első ízben jelezte nyíltan, mely területeken kívánja erőltetni az adók egységesítését.
Egyelőre mindössze az általános forgalmi adóra vonatkozóan van érvényben uniós előírás: az 1977-ben meghozott rendelkezés szerint a szóban forgó elvonás mértéke egyetlen tagállamban sem lehet alacsonyabb 15 százaléknál (egyes tagországoknak ugyanakkor ez alól is sikerült derogációt kiharcolni bizonyos termékfajták vonatkozásában). A vállalati és személyi jövedelamadók megállapítása teljes mértékben a nemzeti kormányok hatáskörébe tartozik, így nem meglepő, hogy míg Írországban a vállalatok átlagosan csupán 24 százalék nyereségadót fizetnek, Németországban ez a ráta 54 százalék.
A Bolkestein-tanulmány szerint a bizottság részletes jelentést készít a 15 különböző vállalati adórendszer működésének az egységes piacra gyakorolt hatásairól. A terület harmonizációjának irányában egyébként komoly nyomás tapasztalható az uniós szociáldemokrata erők részéről. Christa Randzio-Plath, az Európai Parlament gazdasági és pénzügyi bizottságának német baloldali elnöke például nemrég kijelentette: az igazságos verseny érdekében szükség van koordinációra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.