Aggasztó folyamatok a tagjelölt országokban
Durant szerint a belga elnökségnek meg kell változtatnia a közlekedési kérdésekkel kapcsolatos európai látásmódot: a közlekedést nem lehet pusztán a gazdaság egy ágazataként szemlélni, hanem annak környezeti, biztonsági és munkaügyi vonatkozásaira is tekintettel kell lenni. A környezetvédelem szempontjainak erősítése érdekében a belga elnökség törekedni fog a tengeri közlekedés biztonságának növelésére alkalmas információs rendszer kiépítése, az olajszennyezéseket okozók felelősségének növelése, illetve egy biztonsági kérdésekkel foglalkozó európai ügynökség felállítása révén.
Elő szeretnék mozdítani a kombinált közlekedés ügyét is, valamint a repülőterek környékén elfogadható zajszintre vonatkozó közösségi normák kialakítását. A belga elnökség alatt véglegesítik majd a 2002--2010 közötti időszakra szóló, a közúti közlekedés biztonságára összpontosító 3. akcióprogramot. A közúti fuvarozók munkakörülményeinek javítása érdekében különös figyelmet fordítanak majd a sofőrök szakképzésének, illetve munka- és pihenési idejének szabályozására, valamint a közúti ellenőrzésekről szóló direktíva előkészítésére.
Durant az EU közlekedési politikájáról rendezett budapesti konferencián hangsúlyozta, hogy a bővítésnek összhangban kell állnia a közlekedéssel kapcsolatos szemléletváltással. Megítélése szerint azonban a tagjelölt államokban megfigyelhető folyamatok aggasztóak, és ha nem történik változás, akkor a túltelítettség, a balesetek és a környezeti hatások egyre súlyosabb terhet rónak majd ezekre az országokra. A miniszter nem támogatja, hogy közvetlenül a bővítés után teljes mértékben megnyissák a közúti fuvarozás piacát az új tagok előtt.
Pierre Jonckheer, a belga Ecolo európai parlamenti képviselője a rendezvényen felszólalva óvott attól, hogy a tagjelöltek megismételjék az EU hibáit. Ezek között említette, hogy az unió a vasút rovására is támogatja a közúti közlekedés fejlesztését. Sajnálatának adott hangot annak kapcsán is, hogy az egységes energiaadó bevezetéséről a nizzai csúcson sem sikerült megegyezni.
Heidi Hautala, az Európai Parlament zöld/regionális csoportjának finn társelnöke kijelentette: a zöldek a csatlakozásra váró országok lehető legkorábbi felvételét támogatják. Elutasítják, hogy a folyamatot szűk látókörű nemzeti érdekek akadályozzák. Ezek között említette az uniós források csökkenésével kapcsolatos spanyol félelmeket.


