Információink szerint a kormány legkorábban május 15-i ülésén foglalkozna a nyugdíjreform továbbfejlesztésével. Orbán Viktor miniszterelnök keddi televízióinterjújában úgy nyilatkozott: a reformelképzelések várhatóan júniusban nyilvánosságra kerülhetnek. A miniszterek eddig két javaslattal találkozhattak, s a közelmúltban egy harmadik modellt is kidolgoztatott a kormányfő.
A kormánytagok már legelső alkalommal is azért nem választottak az akkor felkínált két modell közül, mert a kabineten belül az elvi kérdésekről megoszlanak a vélemények -- tudtuk meg. Ameddig ezekről nem születik döntés, a reform iránya sem világos. Az átalakítás célja továbbra is az, hogy pótolják az állami nyugdíjrendszer korábban elmaradt reformját úgy, hogy az új állami rendszer versenytársa legyen a piaci elven működő pénztáraknak. A járulékfizetők nyugdíjjáruléka külön számlára kerülne.
A Pénzügyminisztérium (PM) eddig a német pontrendszeres nyugdíjrendszer bevezetését szorgalmazta, amelyben minden év átlagos járulékfizetése egy pontot érne, és e pontok szorzatai bizonyos összeggel adnák meg a járadék mértékét. Németországban az átlagkeresetek alapján határozzák meg a pontok értékét.
A másik variációt, az úgynevezett virtuális nyugdíjszámlát, a szakirodalomban notional defined contribution (NDC) néven ismert modellt a Miniszterelnöki Hivatal támogatná. A Svéd- és Lengyelországban működő rendszerben nem kell pontokba átváltani a járulékot, viszont a mindenkori állampapír-piaci kamatot jóváírják a befizetett összeg után.
Az ismertté vált két modell (a pontrendszer, illetve az NDC) alapelveiben tér el egymástól: a pontrendszeres szisztémánál lehet, az NDC-ben pedig nincs mozgástere a kormánynak. A pontok évenkénti meghatározásánál, illetve a számítás módjának eldöntésénél ugyanis befolyásolható a pontok értéke -- hasonlóan a nyugdíjemeléshez. Az NDC-nél az állampapír-piaci kamatot fizeti az állam a járulék után, így a várható nyugdíjak értékét nem tudja befolyásolni, miközben biztosított a reálérték-megőrzés.
Emellett egy harmadik modell kidolgozásával is megbízta a kormányfő a szakértőket. Ebben a rendszerben összekapcsolnák az adórendszert a nyugdíjrendszerrel, s a nyugdíj összegét az is befolyásolhatná, hogy az életpálya során ki hány gyermek nevelését vállalja. Erre az időre járulékot fizetne az állam. A járulékot az egyéni életkereset alapján állapítanák meg. Utólagos kompenzációs rendszeren keresztül pedig a gyermek által fizetett személyi jövedelemadó egy része a szülő nyugdíjszámlájára kerülne. E módszerrel indirekt módon a gyermekvállalási kedvet is ösztönözni lehetne. Interjújában a kormányfő egy esetleges negyedik változat lehetőségét is felvetette.
A rendszer átalakításánál a pénzügyi stabilitás megőrzése is szempont. Demográfiai okok miatt az állami rendszer hosszú távon finanszírozhatatlanná válik: a nyugdíjasok létszáma 2010-re jelentősen megnövekszik, s a nyugdíjba vonuláskor várható élettartam is viszonylag rövid időn belül nő. Így hamarosan a jelenleginél több jogosultnak kell fizetni ellátást, ráadásul hosszabb ideig. Ezért felvetődött a nyugdíjas korcentrum néhány évvel történő kitolása, aminek egyik eszköze lehet a rugalmas nyugdíjkorhatár bevezetése. Így a magasabb nyugdíj "ígéretével" és az alacsonyabb ellátás "fenyegettségével" arra lehetne ösztönözni a járulékfizetőket, hogy a jelenlegi 62 helyett inkább -- a nyugati országokban már elterjedt -- 65 éves korban vonuljanak nyugdíjba a munkavállalók.
A miniszterelnök és a pénzügyminiszter között e kérdésben véleménykülönbség alakult ki. Míg a miniszterelnök eltörölné a nyugdíjkorhatárt, addig a pénzügyminiszter egy bizonyos korban meghatározná azt az időpontot, aminél korábban nem lehetne nyugdíjba vonulni. E fölött már a járulékfizető mérlegelhetné, mikor megy el nyugdíjba.
Szakértők szerint e kérdés csak fogalmi ellentétet takar. végeredményben lényegtelen, hogy egy korcentrumot jelölnek meg, aminél korábban a járulékfizető nem érdekelt abban, hogy elmenjen nyugdíjba (hiszen az ellátása túl kevés lenne a megélhetéshez), vagy pedig egy bizonyos korhatár alatt a rendszer nem engedi nyugdíjba vonulni. Ennél lényegesebb szempont azonban, hogy mikortól lépne életbe az új rendszer. Az eredeti elképzelések szerint a rugalmas nyugdíjba vonulás lehetőségével csak 30 év múlva élhetnének a járulékfizetők.
A szociális jellegű nyugdíjakat -- árvaellátás, özvegyi nyugdíj, rokkantjáradék stb. -- jelenleg az állami nyugdíjalapból fizetik, ami jelentős terhet ró a rendszerre. Ezért indokolt lehet a jelenlegi állami nyugdíj-biztosítási alapot több alapra szétválasztani. A nyugdíjak mellett külön alapból finanszírozhatnák a szociális jellegű ellátásokat (baleseti, rokkant-, hozzátartozói stb. nyugdíjak). Emellett a közszolgálati nyugdíjak finanszírozására és a művészek nyugdíjára is külön alapot lehetne létrehozni.
A pályakezdő fiatalok kötelező nyugdíjpénztári tagságának megszüntetését továbbra is szorgalmazza a miniszterelnök. A kormány ugyanis a magánpénztári rendszerből több százezer embert szeretne visszacsalogatni -- járulékaiakkal együtt -- a megreformált állami nyugdíjpillérbe, ezzel tompítva az állami nyugdíjpillér finanszírozási problémáit. Ezt a piaci szféra a magánpénztári rendszer újabb megnyirbálásaként értelmezte.
Mindenesetre az állami nyugdíjpillér reformmunkálatai mellett a PM-ben a magánpénztári szabályok harmonizálására is külön bizottság alakult. Közel egy éve vetődött fel ugyanis először, hogy a jelenlegi nyugdíjpénztári rendszer szabályait indokolt lenne a külföldön elterjedtebb nyugdíjalapok mintájára átformálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.