Jön a kénmentes üzemanyag
Az üzemanyagban lévő kén rontja a kibocsátott kipufogógáz kezelésére hivatott eszközök, például a katalizátorok hatékonyságát, ezzel növelve a levegőbe jutó szén-dioxid mennyiségét -- magyarázza a bizottsági közlemény. Margot Wallström környezetvédelmi biztos emiatt arra számít, hogy a kénmentes üzemanyagok bevezetése lehetővé teszi majd a katalizátortechnológiák további javítását.
A 2000. január 1-jétől hatályos uniós jogszabály 150 mg/kg-ban határozza meg a benzin, valamint 350 mg/kg-ban a dízelolaj kéntartalmának maximális értékét. Ezek a határok 2005 elejétől mindkét üzemanyagfajta esetében 50 mg/kg-ra csökkennek. A most javasolt szigorítás ugyanakkor bevezetné, majd bizonyos idő után általánossá tenné a kénmentes (a gyakorlatban 10 mg/kg-nál alacsonyabb kéntartalmú) üzemanyagok használatát.
A kénmentes üzemanyagok előállítása a finomítókban növeli majd a szén-dioxid-kibocsátást, ám ennél várhatóan nagyobb lesz a gépkocsiknál elért kibocsátáscsökkenés. A dízelolaj esetében az erre vonatkozó adatok kevésbé tűnnek megbízhatónak, mint a benziné, ezért is határozott úgy az EU javaslattevő szerve, hogy csak további vizsgálatok után tűzi ki ezen üzemanyagfajta teljes körű kénmentesítésének dátumát.


