Több matrica fogyott
Az M1-es és az M3-as állami autópályákon érvényes egységes matricákból az idén április 31-ig összességében 11 százalékkal többet adtak el, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Mint ismeretes, 2000 előtt az állami sztrádák közül csupán az M3-as volt díjas, így forgalmi összehasonlítást is csak ennél célszerű végezni. Az 1999 januárjától díjasított M3-ason az első évben nem matrica-, hanem vegyes rendszert alkalmaztak. Így egy alkalomra szóló jegyet is lehetett venni. A díj bevezetésének évében napi átlagban 900 teherautó vette igénybe az M3-ast. A sztrádán tavaly bevezetett matricás rendszert követően 2000-ben átlagosan napi 680, az idei első négy hónapban pedig további 400 teharautó jött vissza az M3-asra -- mondta Boros Péter.
Az NA Rt. adatai szerint a közlekedési folyosó (a 3-as főút és az M3-as) összforgalmából 85 százalék a személygépkocsiké, 15 százalékot tesznek ki a teherautók. Míg azonban a 3-as főúton ez az arány 88:12, addig az M3-ason 82:18 százalék. Azaz a matricás rendszerben a folyosó nagyobb része halad a sztrádán. Eközben a 3-as folyosó összforgalma is nő, 1999-ben egy, tavaly négy százalékkal, és az idén is négyszázalékos emelkedés várható.
A sztrádaforgalom emelkedése az értékesítésben is érezteti hatását -- mondta a díjbeszedési igazgató. Április végéig összesen 920 ezer heti-, 98 ezer havi- és 105 ezer éves matrica fogyott. A teherautó-tarifa (D3-as kategória) idei ármérséklő díjszorzójának köszönhetően pedig ebben a jármű-kategóriában éves matricából 1-2, hetiből 3-4, haviból pedig 6-8 százalékkal vettek többet, mint az elmúlt év hasonló időszakában. A forgalmi és az értékesítési adatok is az egységes matricarendszer elfogadottságát mutatják.


