BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több matrica fogyott

Április végéig 920 ezer heti-, 98 ezer havi- és 105 ezer éves sztrádamatricát adtak el -- tudta meg lapunk Boros Pétertől, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. díjbeszedési igazgatójától. Az idén egyre több teherautó választja az autópályát.

Az M1-es és az M3-as állami autópályákon érvényes egységes matricákból az idén április 31-ig összességében 11 százalékkal többet adtak el, mint az elmúlt év hasonló időszakában. Mint ismeretes, 2000 előtt az állami sztrádák közül csupán az M3-as volt díjas, így forgalmi összehasonlítást is csak ennél célszerű végezni. Az 1999 januárjától díjasított M3-ason az első évben nem matrica-, hanem vegyes rendszert alkalmaztak. Így egy alkalomra szóló jegyet is lehetett venni. A díj bevezetésének évében napi átlagban 900 teherautó vette igénybe az M3-ast. A sztrádán tavaly bevezetett matricás rendszert követően 2000-ben átlagosan napi 680, az idei első négy hónapban pedig további 400 teharautó jött vissza az M3-asra -- mondta Boros Péter.
Az NA Rt. adatai szerint a közlekedési folyosó (a 3-as főút és az M3-as) összforgalmából 85 százalék a személygépkocsiké, 15 százalékot tesznek ki a teherautók. Míg azonban a 3-as főúton ez az arány 88:12, addig az M3-ason 82:18 százalék. Azaz a matricás rendszerben a folyosó nagyobb része halad a sztrádán. Eközben a 3-as folyosó összforgalma is nő, 1999-ben egy, tavaly négy százalékkal, és az idén is négyszázalékos emelkedés várható.
A sztrádaforgalom emelkedése az értékesítésben is érezteti hatását -- mondta a díjbeszedési igazgató. Április végéig összesen 920 ezer heti-, 98 ezer havi- és 105 ezer éves matrica fogyott. A teherautó-tarifa (D3-as kategória) idei ármérséklő díjszorzójának köszönhetően pedig ebben a jármű-kategóriában éves matricából 1-2, hetiből 3-4, haviból pedig 6-8 százalékkal vettek többet, mint az elmúlt év hasonló időszakában. A forgalmi és az értékesítési adatok is az egységes matricarendszer elfogadottságát mutatják.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.