Mart Laar miniszterelnök az üzleti szféra érintett képviselőivel folytatott megbeszélés után jelentette be a kabinet szándékát. Az igény benyújtásához az észt formális tárgyalási pozíció megváltoztatására is szükség van. Az év elején ugyanis a kormányzat úgy döntött, nem kér haladékot a belépés utáni időszakra a hajókon működő adómentes üzletek bezárásához. Végül a kabinet mégis elfogadta a közlekedési és hírközlési minisztérium, valamint a hajózási és idegenforgalmi társaságok fenntartásait. A szükséges módosítások egy részét már a héten elfogadhatja a kormány -- jelenti a Baltic News Service.
Az észt miniszterelnök nyílt lapokkal játszik: ha az EU nem adná meg a belépéstől számított hat és fél éves haladékot, más kéréssel állnának elő, mondta. A fordulat ugyanis világos jelzése annak, fogalmazott Laar, hogy Észtország mindenképpen segítséget vár az uniótól hajózási szektora versenyképességének megőrzéséhez.
A miniszterelnök az adómentes vásárlás ügyénél is fontosabb kérdésnek nevezte a liberális észt adórendszer védelmét. A kormányfő szerint több nem hivatalos dorogálást is kapott a balti állam egyes EU-tagországokból, amiért az ír gyakorlatot követve a belépés után is meg akarják őrizni a jelenlegi adórendszer nyújtotta versenyképességi előnyöket. Laar nem nevezett meg közelebbről egyetlen bírálót sem, nem hivatalos források Olaszországot tartják az egyik kritikusnak.
A csatlakozási tárgyalások egyik éllovasának számító Észtország az összesen 30 fejezetből eddig 18-at zárt le ideiglenesen. Az előrehaladással párhuzamosan egyre negatívabb a közvélemény EU-hoz való hozzáállása. Legutóbb már Toomas Hendrik Ilves külügyminiszternek kellett nyilvánosan bizonygatnia, hogy a gyors haladás nem jelenti a nemzeti érdekek feladását, azokat 20 átmeneti mentességi kérelem védi, többek között az adózás terén.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.