A hírekkel ellentétben a szaktárca nem javasolja az autópályák ingyenessé tételét -- mondta Fónagy János lapunknak. Elismerte, hogy ezt a lehetőséget is megnézték a tárcánál a közelmúltban végzett átfogó, teljes körű vizsgálat során. Ennek keretében 5-6 lépcsőben -- a nullától a beruházás megtérülésére alkalmas díjig -- készült hatásvizsgálat. Arra törekszünk -- hangsúlyozta a miniszter --, hogy az autópálya mindenki számára megfizethető legyen. A teherautók díját 2001 elején csökkentették, és a tárca szándékai szerint továbbra is más járművekénél kisebb mértékű emelésre számíthatnak a teherautósok.
A Magyarországon tavaly bevezetett egységes matricarendszer egyéves tapasztalatairól szóló előterjesztés néhány hete elkészült -- tudtuk meg a minisztertől. Ebben a szaktárca javasolja a jelenleg forgalmat akadályozó kapuk lebontását a főpályákról, de csak onnan. Az emiatt szükségessé váló ellenőrzés módszerét vizsgálja a Belügyminisztérium. A közlekedési miniszter szerint a nyitott kérdések várhatóan 1-2 héten belül tisztázódnak, és így reményei szerint még a nyári szünet előtt megtárgyalja a kormány. Fónagy János az egyszerűbb és egyben olcsóbb megoldás híve. Példaként említette Ausztriát, ahol a parkolókba terelik ki a járműveket ellenőrzésre.
A tárca szorgalmazza az egységes matricarendszer M5-ös autópályára való kiterjesztését. A miniszter szerint az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel 1993 és 1995 között kötött egy alap- és két módosító szerződés jogilag bonyolult, de összességében az állam és polgárai számára hátrányos. Dolgoznak azokon a szakmai javaslatokon, amelyekkel az AKA-t megkeresik. "Gőzerővel" számolnak -- fogalmazott --, de az M5-ös "matricásítása" miatt az állami sztrádákon alkalmazott egységes díjak aránytalan emelését nem tehetik meg. A miniszter a koncessziós társasággal való tárgyalásokra a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-t hatalmazza fel.
Lapunk nyomvonalvitákat firtató kérdésére Fónagy János határozott nemmel válaszolt. Nincsenek nyomvonalviták -- mondta --, emiatt sehol sem áll a sztrádaépítés. Az M7-esnél bírósági ügyről van szó. A bíróság döntését a tárca tudomásul fogja venni.
Az M3-as kapcsán kialakult helyzetet politikai hecckampánynak nevezte a miniszter. Hiszen egy éve ismeretes, hogy a Hortobágyi Nemzeti Park -- világörökséggé minősítése miatt -- fokozott védelmet igényel, és ezért a korábban kialakított négy fő- és számos alváltozatban meglévő nyomvonalon további "cifrázások" szükségesek. Amin most vitatkoznak, az öt kilométerrel hosszabbítaná meg az M3-ast, de ugyanannyival lenne rövidebb a 35-ös út. Pénzügyi szempontból a két változat lényegében azonos. A tárca vezetője hangsúlyozta, hogy a gazdaságosság, az európai vonalvezetés, a közlekedésszervezés, a környezet-, természetvédelmi és egyéb szempontok mérlegelése alapján az ősszel dönt az M3-as nyomvonaláról. Addig pedig még további változatok is készülhetnek. Reményei szerint sikerül a legjobb megoldást megtalálni.
A jelentős infrastruktúra-fejlesztések reálisan számítható időn belüli megvalósítását azonban több esetben is veszélyeztetik olyan polémiák, amelyek jelentős részét egy közhasznúságról szóló jogszabállyal elejét lehetne venni -- véli Fónagy János. Ez nemcsak a közlekedési projekteknél, de közmű- és más beruházásoknál is fontos lenne.
Példaként említette a miniszter, hogy a 13 kilométeres Bodrog menti árvízvédelmi töltésből azért hiányzik mintegy 300 méter Sárospataknál, mert 2-3 vízparti tulajdonos a valós érték sokszorosát kéri. Ezért a nyolc falunak biztonságot adó, milliárdokért épült töltés munkálatai nem fejeződhettek be.
Ilyen eseteken változtathatna a közhasznúságról szóló törvény. Ennek lényege, hogy közcélnál az igénybevétel történhessen meg, a kártalanítás mértékéről pedig döntsön a bíróság. Korábban ez szerepelt a kisajátítási törvényben, de a 90-es évek elején megváltoztatták. Így amíg nincs jogerős ítélet, nem lehet odamenni a területre. A miniszter a közhasznúságról szóló törvény tervezetét -- ami ezen változtatna -- a korszerűsített közlekedéspolitikai koncepció benyújtásával egy időben szándékozik kezdeményezni.
A közlekedéspolitikai koncepció korszerűsítésének szükségességét Fónagy János a magyar gazdaság szerkezetének változásával, a küszöbönálló EU-csatlakozással, a Magyarországot is elérő civilizációs szituációkkal, valamint a közlekedési szokások változásával indokolta. Az 1997-ben elfogadott koncepció 1994--1995-ös adatokon alapult, az azóta eltelt 7-8 évben sok minden felgyorsult ezen a területen.
A koncepció részeként dolgoznak a közlekedésigazgatás korszerűsítésén is -- mondta a miniszter. Ez egyrészt a tárca szerepének, másrészt a tulajdonjog gyakorlásának (MÁV, Magyar Posta Rt., közútkezelők) újragondolását jelenti. Konkrét elképzelések még nincsenek. A tárca reményei szerint a korszerűsített közlekedéspolitikai koncepció az ősszel a kormány, november--decemberben pedig a parlament elé kerül. A Kövim szeretné, ha a korábbiakkal ellentétben -- amikor is csak parlamenti határozat született -- ezúttal törvényi megerősítést kapna a koncepció.
A minisztertől megtudtuk azt is, hogy a közelmúltban áldását adta a Magyar Posta Rt. stratégiájára. Elmondta, hogy az abban megfogalmazott fejlesztési célokkal, szakmai célkitűzésekkel egyetért. Ugyanakkor további részletes gazdaságossági számításokat, illetve az üzletágak üzleti tervének kidolgozását kérte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.