A tudásalapú gazdaság kialakulása egyre növekvő keresletet generál a "szervezeti tőkét" erősítő képességek iránt. Egyre inkább felértékelődik az olyan nem észbeli, érdemjegyekkel nehezen mérhető tudás, mint a csoportmunka, a rugalmasság, a kommunikációs készség. Az OECD szerint ezekre a változásokra a kormányoknak is ajánlatos reagálni a tantervek és a tanítás módszereinek módosításával. A "tudás inflációjára" pedig a folyamatos tanulás ösztönzése lehet a válasz, például egyéni tanulmányi számlák bevezetése, mellyel a munkavállaló hozzájárulást kapna tanulmányai finanszírozásához.
A humán- és szociális tőke gyarapításának a gazdasági mellett közvetlen jóléti hatásai is mérhetők. Az iskolában töltött hosszabb idő csökkenti a dohányzást, esélyesebbé teszi az utódokat a magasabb iskolai végzettség elérésére, és növeli az önkéntes mozgalmakban való részvétel esélyét. Az intenzív társadalmi kapcsolatok pedig mérséklik az Alzheimer-kór kialakulásának vagy az utódok gyermek- és kamaszkori szociális problémáinak veszélyét. Minden újabb, oktatásban eltöltött év átlagosan 5--15 százalékkal növeli az illető fizetését.
Az OECD adatai szerint a szervezet számos országában marad el a szélesebb értelemben vett jóléti fejlődés a gazdasági növekedéstől a nyolcvanas évek eleje óta. Az Egyesült Államokban már a szociális tőke csökkenése is megfigyelhető egyes tanulmányok szerint. A fiatal generáció aktivitása a civil szférában jóval kisebb az idősebbekénél, a televízió előtt töltött idő növekedése csökkenti a társadalmi kapcsolatok ápolására maradót.
A jólét fenntartása folyamatos befektetéseket igényel mind a humán-, mind a szociális tőke gyarapítása érdekében. A megtérülés mérése azonban bonyolult feladat, ma még a humántőke számbavételének lehetősége is korlátozott. A felnőtt lakosság olvasási kultúráját értékelő nemzetközi felmérés csupán a képességek egy részét ragadja meg. A humántőke értékének keresetekkel történő becslése pedig nem veszi figyelembe a szervezetekben testet öltő kollektív tudás fontosságát, ami befolyásolja az ott dolgozó egyén fizetését. Még nehezebb a szociális tőke mérése, ez utóbbit a bűnözés vagy a családok széthullásának gyakoriságával, a közösségi élet, az önkéntes mozgalmak virágzásával, az emberek közötti bizalom számszerűsítésével mérik.
Bár az OECD-országokban reálértékben is nőttek az oktatásra fordított kiadások az utóbbi években, a végeredmény szempontjából ennek hatása korlátozott. Az eredményességhez ugyanis a tanítási módszerek, az iskolaszervezés, a szülői támogatás párhuzamos változására is szükség van. A nagyobb kiadások részben a tanulásban részt vevők számának növekedéséhez kapcsolódtak, az egy főre eső költés növelése pedig az osztálylétszámok csökkentéséhez járult hozzá. Utóbbi javította valamelyest a legifjabb korosztályok tanulmányi eredményeit, szükség van azonban a további ilyen jellegű kiadások kölséghatékonyságának elemzésére a lehetséges megtérülés figyelembevételével.
A munkával összefüggő továbbképzések esetében a leghatékonyabb programok azok, melyeket a tanulók, a szolgáltatók és a munkaadók partnersége alakít ki. A túlságosan formalizált képzés ez esetben nem kellően egyénre és körülményekre szabott, ezért kevésbé hasznos.
A szociális tőke gyarapításában korlátozottabb a kormányok lehetősége. Katalizátorként azonban fontos szerepet játszhatnak az olyan, társadalmi csoportok közötti hidak erősítésében, melyek kulcsfontosságúak a kisebbségek és a bevándorlók társadalomba integrálásában. Példaként a családok támogatását és az önkéntes tevékenységek ösztönzését (többek között rugalmas munkaidő biztosításával) említi az OECD mint a kormányzatok lehetőségeit. Az információs technológiák is segíthetik az eddig a közösségektől elzárt emberek társadalmi érintkezését, az új csatorna veszélye viszont a szemtől szembeni kommunikáció szerepének csökkenése, ami a szociális tőke kopásához is vezethet.
Az OECD a humántőkét mint a tudás, a képességek, a képzettségek és a tulajdonságok egyénekbe épült összességét határozza meg, ami a személyes, a társadalmi és a gazdasági jólét előmozdítója. A szociális tőke meghatározására több megközelítés is létezik. Utóbbi alapvető eltérése az előbbitől, hogy nem értelmezhető egyetlen személy kizárólagos "tulajdonaként", hanem valamely társadalmi csoport közjószága. A párizsi szervezet szóhasználatában a szociális tőke olyan hálózatok összessége, melyek közös normáikkal, értékeikkel és megállapodásaikkal segítik a csoportokon belüli és azok közötti együttműködést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.