BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Buszfelújítás ÁPV módra

Az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága (fb) vizsgálja a járműbeszerzésre és -bérbeadásra alapított Autóbusz-Invest Kft.-t -- erősítették meg a Világgazdaság értesüléseit a vagyonkezelőnél. Szakmai körökben előnytelennek tartják a Volán-buszfelújítások módját. Eddig a Volán-társaságok ötmilliárd forintos tulajdonosi támogatásáról született döntés, a járműveket azonban csak bérbe kapják.

Az ÁPV Rt. fb-je vizsgálja az Autóbusz-Invest Kft.-t -- erősítette meg lapunk értesüléseit Kerényi Éva, a vagyonkezelő ügyvezető igazgatója. A társaság tavalyi gazdálkodásával és a buszrekonstrukcióval kapcsolatos vizsgálat az fb munkatervében szerepelt -- mondta.
Az Autóbusz-Invest Kft.-t az ÁPV Rt. 1998 decemberében alapította. Fő tevékenységi köre a gépjárművek beszerzése és bérbeadása. A társaság feladata a menetrendszerű helyi és helyközi közlekedésbe állítandó új autóbuszok beszerzése, azoknak a Volán-társaságok részére történő bérbeadása.
Az autóbuszok beszerzéséhez szükséges pénzügyi hátteret -- mondta Kerényi Éva -- az ÁPV Rt. reorganizációs támogatás formájában biztosítja. A társaság az ÁPV Rt. reorganizációs előirányzatából eddig összesen ötmilliárd forint támogatást kapott. Az Autóbusz-Invest által a közbeszerzés keretében beszerzett járműveket a 24 Volán-cég kapja meg különböző szempontok -- egyedi igények, a társaságok gépjárműparkjának állapota és életkora -- mérlegelését követően.
A társaság bevételét az autóbuszok bérbeadásából származó bérleti díjak képezik. A kormány által eddig jóváhagyott ötmilliárd forint összegű ÁPV Rt.-s reorganizációs támogatási keretből, illetve a bérleti konstrukció révén az Autóbusz-Invest Kft. eddig befolyt bérleti díjaiból összesen 191 darab autóbuszt vásárolt -- közölte Kerényi Éva.
Az Autóbusz-Invest a megvásárolt buszokat bérleti szerződés keretében bérbe adja a Volán-társaságoknak (a bérlet időtartama eddig öt év volt, melynek tízre módosítása folyamatban van). A teljes futamidőre számított bérleti díj összege megegyezik az adott autóbusz után elszámolt amortizáció és a beszerzési érték 2 százalékában megállapított kezelési költség együttes összegével.
A Volán-cégek ezáltal lényegében kamatmentes részletfizetés keretében használják a buszokat -- mondta Kerényi Éva. Jelen értéken számolva a bérleti időszak alatt az autóbusz beszerzési árának mintegy 80-85 százalékát fizetik ki. A befolyt bérleti díjakból, azok teljes összegéből a Volán-társaságok igényei alapján a kft. újabb autóbuszokat vásárol, melyeket szintén bérbe ad a Volán-társaságoknak.
Szakmai körökben előnytelennek nevezik az ÁPV-s konstrukciót. Ellentétben a költségvetési támogatás több éve alkalmazott gyakorlatával, a buszok nem kerülnek a társaságok tulajdonába. A vagyonkezelő reorganizációs keretéből megszavazott támogatásból vásárolt buszokat csak bérbe vehetik. Mindez pedig kedvezőtlenül hat a Volán-cégek amortizációjára, ami a járműpark további öregedéséhez vezet.
A Volán-társaságok buszparkjának átlagéletkora tovább nőtt, és tavaly elérte a 10,73 évet. A cégek képződő amortizációs alapjukból (ez mintegy tízmilliárd) és a 2001. évi költségvetésben előirányzott 3,007 milliárd forint rekonstrukciós, valamint további tulajdonosi támogatással összesen mintegy 500 új autóbuszt állítanak forgalomba az idén. Még ez a mennyiség sem képes azonban megállítani a járműpark elöregedési folyamatát, ahhoz ugyanis évente 600 új buszra lenne szükség. Tavaly pedig csupán mintegy 400 új jármű állt forgalomba.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.