Buszfelújítás ÁPV módra
Az ÁPV Rt. fb-je vizsgálja az Autóbusz-Invest Kft.-t -- erősítette meg lapunk értesüléseit Kerényi Éva, a vagyonkezelő ügyvezető igazgatója. A társaság tavalyi gazdálkodásával és a buszrekonstrukcióval kapcsolatos vizsgálat az fb munkatervében szerepelt -- mondta.
Az Autóbusz-Invest Kft.-t az ÁPV Rt. 1998 decemberében alapította. Fő tevékenységi köre a gépjárművek beszerzése és bérbeadása. A társaság feladata a menetrendszerű helyi és helyközi közlekedésbe állítandó új autóbuszok beszerzése, azoknak a Volán-társaságok részére történő bérbeadása.
Az autóbuszok beszerzéséhez szükséges pénzügyi hátteret -- mondta Kerényi Éva -- az ÁPV Rt. reorganizációs támogatás formájában biztosítja. A társaság az ÁPV Rt. reorganizációs előirányzatából eddig összesen ötmilliárd forint támogatást kapott. Az Autóbusz-Invest által a közbeszerzés keretében beszerzett járműveket a 24 Volán-cég kapja meg különböző szempontok -- egyedi igények, a társaságok gépjárműparkjának állapota és életkora -- mérlegelését követően.
A társaság bevételét az autóbuszok bérbeadásából származó bérleti díjak képezik. A kormány által eddig jóváhagyott ötmilliárd forint összegű ÁPV Rt.-s reorganizációs támogatási keretből, illetve a bérleti konstrukció révén az Autóbusz-Invest Kft. eddig befolyt bérleti díjaiból összesen 191 darab autóbuszt vásárolt -- közölte Kerényi Éva.
Az Autóbusz-Invest a megvásárolt buszokat bérleti szerződés keretében bérbe adja a Volán-társaságoknak (a bérlet időtartama eddig öt év volt, melynek tízre módosítása folyamatban van). A teljes futamidőre számított bérleti díj összege megegyezik az adott autóbusz után elszámolt amortizáció és a beszerzési érték 2 százalékában megállapított kezelési költség együttes összegével.
A Volán-cégek ezáltal lényegében kamatmentes részletfizetés keretében használják a buszokat -- mondta Kerényi Éva. Jelen értéken számolva a bérleti időszak alatt az autóbusz beszerzési árának mintegy 80-85 százalékát fizetik ki. A befolyt bérleti díjakból, azok teljes összegéből a Volán-társaságok igényei alapján a kft. újabb autóbuszokat vásárol, melyeket szintén bérbe ad a Volán-társaságoknak.
Szakmai körökben előnytelennek nevezik az ÁPV-s konstrukciót. Ellentétben a költségvetési támogatás több éve alkalmazott gyakorlatával, a buszok nem kerülnek a társaságok tulajdonába. A vagyonkezelő reorganizációs keretéből megszavazott támogatásból vásárolt buszokat csak bérbe vehetik. Mindez pedig kedvezőtlenül hat a Volán-cégek amortizációjára, ami a járműpark további öregedéséhez vezet.
A Volán-társaságok buszparkjának átlagéletkora tovább nőtt, és tavaly elérte a 10,73 évet. A cégek képződő amortizációs alapjukból (ez mintegy tízmilliárd) és a 2001. évi költségvetésben előirányzott 3,007 milliárd forint rekonstrukciós, valamint további tulajdonosi támogatással összesen mintegy 500 új autóbuszt állítanak forgalomba az idén. Még ez a mennyiség sem képes azonban megállítani a járműpark elöregedési folyamatát, ahhoz ugyanis évente 600 új buszra lenne szükség. Tavaly pedig csupán mintegy 400 új jármű állt forgalomba.


