A kormány az M1-esen és az M3-ason lévő összes sztrádakapu eltávolítását tervezi -- erősítette meg lapunk értesülését Borókai Gábor szóvivő. (A kapuk a futballpályára valók -- mondta Orbán Viktor miniszterelnök a parlamenti választási kampányban.) A jelenlegi elképzelések szerint az ellenőrzést elektronikus rendszerrel oldják meg. A Magyarországon tavaly bevezetett egységes matricarendszer tapasztalatairól szóló tájékoztatóval a közelmúltban már foglalkozott a kormány, de még további átdolgozásra visszaadta. A sztrádatémákat -- beleértve az építéssel kapcsolatos kérdéseket is -- a kabinet a tervek szerint augusztus elején tűzi napirendre.
Az elektronikus rendszerről szóló kormányrendelet tervezete elkészült -- tudtuk meg más forrásból. Jóváhagyását finanszírozási gondok késleltetik. Kérdés, hogy ki és miből fedezze a mintegy 2,5-3 milliárd forintba kerülő egyszeri beruházást.
Információink szerint keresik a beruházás finanszírozásának forrásait. A Belügyminisztérium a gazdasági és a közlekedési tárca hozzájárulására is számít. Gondot okoz azonban -- értesült lapunk --, hogy a kétéves költségvetésben nem számoltak ezzel a minisztériumoknál. A beruházás -- vélik szakmai körökben -- gyorsan, akár egy év alatt is megtérülhet, ha az 5-10 százalékra becsült bliccelők is megveszik a matricát.
A rendszer alapvetően forgalomfelügyelő, közlekedésbiztonsági feladatokat -- egyebek között sebesség-, rendszámellenőrzés -- látna el, azaz a rendőrséget segítené. Másodlagos feladata lenne az úthasználati díj ellenőrzése, ami a sztrádakapuk tervezett elbontása miatt válik szükségessé. A korábbi tervekkel ellentétben nem hoznak létre ugyanis autópálya-rendőrséget -- erősítették meg lapunk információit. A díjfizetés ellenőrzéséhez az elképzelések szerint a matricába építenék be a jeladót. Szakértők szerint a rendszer igény esetén nemcsak a sztrádadíj, hanem a biztosítási díj, illetve a súlyadó befizetését is ellenőrizhetné.
A kormányhatározat tervezete szerint -- tudtuk meg -- december 31-ig kellene elkészülni a kísérleti elektronikus rendszernek. Még nem dőlt el, hogy ez az M1-esen, vagy az M3-ason működne. A kísérlet tapasztalatai alapján jövő tavasszal kezdődne el a rendszernek az M1-es, az M3-as és az M7-es meglévő teljes szakaszán való kiépítése, és egy év alatt befejeződhetne. Az új autópályák építésénél pedig -- a kormányrendelet tervezete szerint -- az elektronikus rendszer részét képezné a beruházásnak, azaz tervezni kellene vele.
A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium -- nyilatkozta korábban lapunknak Fónagy János miniszter -- a kapuk lebontását a sztrádákon való folyamatos haladás érdekében javasolta. A tárca előterjesztésében azonban csak a főpályákon lévő kapuk leszedése szerepelt, a többi megmaradt volna a forgalomszámlálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.