Franciaországban az elmúlt időszakban 40 százalékkal kevesebb marhahúst fogyasztottak, szakértők arra számítanak, hogy hosszú távon tartósan 25 százalék lesz a visszaesés. A marhahús teljesen kikerült a közétkeztetésből, a gyorséttermek bevételcsökkenése pedig elérte a 15 százalékot.
A belgák szintén erőteljesen reagáltak a BSE-vel kapcsolatos fejleményekre. A vágóhidak tavaly decemberben 50 százalékkal kevesebb marhát vágtak le, és 2000. októbertől az idén februárig 20 százalékkal ment le a marhahús forgalma. Viszont nőtt az egzotikus állatok (kenguru és krokodil) húsának, valamint jelentősen a hal- és a pulykafélék fogyasztása.
Szakértők szerint Németországban a fogyasztók 40 százaléka változtatta meg étkezési szokásait. Ennek fele egyáltalán nem fogyaszt marhahúst, 30 százaléka a korábbinál kevesebbet eszik belőle. A marhahúsról lemondók 46 százaléka tért át baromfira, és 26 százalékuk a sertést választotta. A nagy élelmiszerláncok egyáltalán nem forgalmazzák a húspépet is tartalmazó árukat. Időközben maguk a gyártók is megegyeztek abban, hogy a húspépek bedolgozásáról teljesen lemondanak.
Eltérően reagált Hollandia, hiszen ebben az országban nem csökkent a marhahús fogyasztása. Csupán a steakféleségek forgalma mérséklődött 7 százalékkal, amit a darált marhahús forgalmának 4 százalékos növekedése némileg kiegyenlített. Minderre az lehet a magyarázat -- amit egy EU-s tanulmány is igazol --, hogy a holland fogyasztók teljes bizalommal vannak az élelmiszerekkel kapcsolatos információk iránt, bíznak az áruk jelölésének tartalmában. Ebben a helyzetben valóban nagy szerepe van az élelmiszerek biztonságos volta iránti bizalomnak, noha a pánik jelenleg már csökkenő.
Az Egyesült Királyságban a fogyasztók 41 százaléka nem biztos abban, hogy amit fogyaszt, az megbízható. Figyelemre méltó adat, hogy a vegetáriánus élelmiszerek piaci szegmense (a tavalyi árbevétel szerint) 428 millió font sterling értékű. Viszont, amint újabb BSE-megbetegedés ténye terjed el, az növeli a vegetáriánus élelmiszerek eladását. Az így étkezők aránya 5,4 százalékos, s ezt állandónak tartják.
Érdekes megfigyelés az is, hogy a veszélyhelyzetet Angliában eltérően ítélik meg a fogyasztók, valamint a tudósok, az ipar és a kormányzat képviselői. A szakértők szerint az élelmiszer-higiénia és -biztonság soha nem volt olyan magas fokon, mint napjainkban, csakhogy a fogyasztók növekvő kockázatot éreznek, főként a következő generációk sorsa miatt. Ennek azonban az lehet az oka, hogy az ipar elfelejtett kommunikálni velük, ezért nem ellenőrizhetik a termelést, különösen a nagyüzemi tömegtermelést.
A fogyasztók élelmiszerek iránti bizalmának helyreállításában döntő fontosságú a gyártók velük való közvetlen kommunikációja, a hatósági ellenőrzés szigorítása, a teljes élelmiszer-vertikum átláthatóvá tétele, akár visszaható jellegű ellenőrizhetősége.
Az Európai Bizottság tanulmánya szerint a közösség országaiban a legnagyobb bizalom a kenyérben van, ez 86 százalékos, a legalacsonyabb, 39 százalékos a készételekben, és a megkérdezettek 80 százaléka további szigorítást sürget az élelmiszergyártásban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.