Költségvetési elemzők kétségbe vonják a pénzügyminiszter szavait, aki szerint a fiskális politika egész évben stabil marad, fellazításától nem kell tartani, ahogy azt tegnap Varga Mihály a költségvetés első fél évét értékelő sajtótájékoztatón nyilatkozta.
Az államháztartási törvény szerint ugyanis pótköltségvetési törvényjavaslatot kell az Országgyűlés elé terjeszteni, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, melyek a központi büdzsé tervezett egyenlegét tartósan és jelentősen veszélyeztetik. A költségvetési törvényben 481 milliárd forintos hiány szerepel erre az évre, az első fél évben ennek mindössze 17,5 százaléka, 84,2 milliárdnyi deficit teljesült.
A pénzügyi tárca nem számol pótköltségvetéssel -- legalábbis ez vonható le a pénzügyminiszternek lapunk egyenleget firtató kérdésére adott válaszából. Varga Mihály szavai arra utalnak, hogy legfeljebb a jelenlegi költségvetési törvény módosítását képzelik el, a készülő zárszámadási törvény keretein belül.
Ha nem készül új, kisebb deficitmutatót tartalmazó büdzsé, akkor majdnem ötször akkora hiányt kell produkálni a második fél év alatt, mint az első hat hónapban -- reagált a miniszter szavaira Nagy Márton, az ING Vagyonkezelő elemzője. Ez azt jelenti, hogy a büdzsé keresleti hatása jelentős mértékben megnő, azaz a költségvetési politika szükségszerűen fellazul. Míg látható, hogy a költségvetés az első fél évben visszafogott kormányzati költekezésről tett tanúbizonyságot, a tb-alapok jelentősen túlköltekezték magukat. Durva számítás alapján az államháztartás elsődleges egyenlege az első fél évben valahol a GDP 1,5 százaléka fölött állt, míg a második hat hónapban az első félévi többletbevételek várható elköltése, illetve a nagyobb költekezés miatt az elsődleges egyenleg a GDP 0,4 százaléka körül várható. Ez azt jelenti, hogy az állam keresleti hatása a második fél évben nagyobb lesz -- körülbelül a GDP egy százalékával --, mint az elsőben.
Tavaly a központi költségvetés hiányának 40,4 százaléka realizálódott az első hat hónap alatt. November végén a deficitmutató mindössze az éves terv 32 százalékán állt. A szaktárca akkor úgy kerülte meg pótköltségvetés-benyújtási kötelezettségét, hogy megpántlikázva letéti számlára utalt és kiadásként számolt el mintegy 100 milliárd forintot. Ennek a pénznek egy részét a mai napig nem költötte el.
Az idén a második félévi kiköltekezés a költségvetés általános tartalékán keresztül is megvalósulhat. A pénzügyminiszter bejelentette, kezdeményezni fogja a központi büdzsé általános tartalékának megemelését. Erre azért van szükség -- indokolta --, mert a költségvetés többletbevételei várhatóan meghaladják a többletkiadások mértékét. Az eltérés 10-20 milliárd forint lehet -- véli Varga. A törvényben szereplő összegnél nagyobb befizetést vár a szaktárca az áfa-, az szja-előirányzatokon, több társasági adót fizetnek a cégek, s a vám- és importbefizetések is meghaladhatják az előirányzatot. Nem teljesül ugyanakkor a távközlési koncessziós díjakból tervezett bevétel, kisebb lesz az ÁPV Rt. osztalékbefizetése. Tovább mérsékli a bevételeket a munkaadói járulékok csökkenése és a központi költségvetési szerveknek a tervezettől elmaradó befizetései is.
A kiadási oldalon szűkösnek tűnik a fogyasztói árak kiegészítésére tervezett 85 milliárd. Többlettámogatást igényelnek a köztisztviselői törvény juttatásai, a nyugdíjak korrekciója sem szerepel az idei költségvetésben. A forint erősödése miatt többet fordítunk adósságszolgálati kiadásokra is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.