Magyarország két évig várt arra, hogy az Európai Unió döntsön az M3-as autópálya támogatásáról. Miután az EU többször jelezte, hogy mivel az M3-as autópálya Ukrajnába megy, ezért nem számíthat uniós forrásra, a kormány úgy döntött, visszavonja a pályázatot -- nyilatkozta a Világgazdaságnak Katona Kálmán, az Orbán-kormány első közlekedési minisztere. Mint ismeretes, Michael Lake, az Európai Unió budapesti nagykövete az RTL Klubnak úgy nyilatkozott: "Saját adófizető polgárait rövidíti meg az a kormány, amelyik versenyeztetés nélkül, kedvenc cégeinek juttat megbízásokat." A magyar kormány -- visszavont pályázatában -- 32 milliárd forint támogatást kért az EU-tól.
Loyola de Palacio, az EU közlekedési ügyekért felelős biztosa 1999 őszén jelezte Orbán Viktor miniszterelnöknek, hogy Magyarország nagyobb eséllyel pályázhat, ha az autópálya-építés helyett a vasúti hálózat fejlesztéséhez kéri az unió segítségét -- áll Fónagy János jelenlegi közlekedési miniszter lapunkhoz eljuttatott közleményében. Ezt erősítette meg lapunknak Katona Kálmán akkori miniszter is. A találkozót többszöri tárgyalás előzte meg. Az EU először azt kifogásolta, hogy az M3-as autópálya Ukrajnába megy. Majd a magyar fél módosította az indoklást, eszerint az autópályára, amely Nyíregyházát kötné össze a fővárossal, a térség felzárkóztatása miatt van szükség -- ismertette Katona Kálmán. A biztos asszony ezután javasolta, hogy autópálya helyett vasút-korszerűsítésre pályázzon az ország -- mondta. Magyarország nem veszített uniós támogatást, hiszen ezeken a tendereken nyert is forrásokat -- hangsúlyozta Katona Kálmán. Jelenleg előkészítés alatt áll három vasúti projekt, amelyre 44 millió euró támogatást már megszavazott az Európai Bizottság, a későbbiekben pedig további 150 millió euró uniós forrásra számíthat Magyarország az ISPA-programból.
Az M3-as autópálya építéséhez kért támogatással kapcsolatosan az EU valóban fenntartásait hangsúlyozta, azt azonban soha nem mondták, hogy autópályát nem kívánnak támogatni -- mondta a Világgazdaságnak Lotz Károly, a Horn-kormány közlekedési minisztere. Az SZDSZ-es politikus úgy véli: az M7-es és az M0-s autópályának minden esélye megvolt az uniós források elnyerésére. Azzal, hogy a magyar kormány visszavonta a támogatási kérelmét, az ország nemcsak azt a 32 milliárd forintot veszítette el, hanem sokkal többet. Ezzel a kabinet végleg letett arról, hogy magyar autópálya EU-s támogatás segítségével épüljön fel. Kétszáz kilométer autópálya-beruházáshoz 35-40 milliárd forint támogatást nyerhetett volna Magyarország, nem beszélve az EU ehhez kapcsolódó kedvezményes hiteléről -- figyelmeztetett Lotz Károly. Michael Lake ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott: kérdéses, hogy támogatná-e az unió, ha Magyarország egy olyan autópálya befejezéséhez pályázna forrásokra, amelyet nem közbeszerzési eljárással kezdtek építeni.