Nem könnyű az elemző dolga, amikor olyan valóban zsebbe vágó problémaözön erdejében készül rendet vágni, amelyben a közember számára csillagászati összegek bukkannak elő. Ezek önmagukban is irritálóak sokak szemében, ráadásul -- látszólag -- okkal tétetik fel a kérdés: kell-e nekünk egyáltalán ilyen drága "játékszer"? Ez utóbbira viszonylag egyszerű a válasz: hosszú ideig nem mondhatunk le az önálló légierőről, ráadásul két és fél éve aláírt szövetségi tagságunk egy sor kötelezettséget ró az országra.
Az elmúlt esztendők válságai Kuvaittól a Balkánig azt támasztják alá, hogy sok feszültséggóccal kell számolnunk a világban. Etnikai villongások, az úgynevezett Észak--Dél közti széttartó fejlődés, a fogyó víz és energiahordozók, a tömegpusztító fegyverek megjelenése "lator" államokban mind megannyi ok lesz arra, hogy nemzetközi fegyveres erők állják útját az öldöklésnek. Az pedig vitán felül áll, hogy ma az egyetlen olyan szervezett országcsoport a NATO, amely a politikai és a katonai megoldásokat egyszerre képes alkalmazni. Magyarország ebbe a szövetségbe lépett be, hosszú távú feladatait ennek figyelembevételével kell meghatározni.
A magyar légierő fejlesztése körüli érvek taglalásakor tehát nem kerülhető meg a kérdés, hogy milyen hadseregre, benne milyen légierőre van-lesz szükségünk. A válasz: voltaképpen nem tudjuk. Évek óta késik ugyanis annak a parlamenti határozatcsomagnak az elfogadása, amely a nemzeti biztonsági stratégiából kiindulva a nemzeti katonai stratégiában és a fegyvernemek doktrínáiban előírja, hogy milyen veszélyekkel kell számolnunk, ezek megelőzésére milyen katonai eszközöket szükséges bevetni, és persze mennyi pénzt szán erre az ország.
Így aztán kissé a sötétben tapogatódzás zajlik évek óta, miközben olyan kérdések körül folyik országos polémia, hogy 160-180, netán 210 milliárdért béreljünk használt gépeket, "negyedik generációs" Gripeneket vagy "roncs" F--16-osokat, utóbbiakból A/B vagy C/D variációt. Az átlagember egy kukkot sem ért ebből.
Az vitathatatlan, hogy a jelenlegi MiG--29-es géppark jelenlegi állapotában alkalmatlan a szövetségi együttműködésre, a NATO harci madaraival a "süketek párbeszéde" zajlik a levegőben, szövetségeseink könnyen ellenségként azonosítják az orosz masinákat. Ennek megoldására szolgált volna az orosz--német együttműködésben tervezett korszerűsítéses felújítás. A 77 millió euró értékű üzlettel azonban azt érnénk el, hogy a MiG-ek kényszerűen további nyolc-tíz évre maradnának.
Ezzel a döntéssel azt deklarálnánk szövetségeseink előtt, hogy Magyarország elvileg is kimarad bárminemű közös (határainkon túli) műveletből, akár csak szimbolikus részvétellel is. A MiG-eket ugyanis Németországon kívül sehol sem tudják ellátni, javítani, szervezett "kitelepülés" velük lényegesen drágábbá válik amiatt, hogy vinni kell a földi infrastruktúrát, a kiképzett személyzetet, az összes szerszámot és alkatrészt satöbbi. Az F--16-os esetében mindez lényegesen egyszerűbb, lévén ez a legszélesebb körben használt típus. Ugyanezzel a megkerülhetetlen problémával kerülnénk szembe a Gripenek esetében is.
A típus kiválasztásakor ugyanis egyszersmind rendszert is választ egy ország, mégpedig évtizedekre. Ilyenkor -- kiváltképp szövetségi kötelékben -- magasra emelik a lécet az együttműködési képességben. (Vélhetően emiatt nincs Gripenje a kifejlesztésben részt vevő Nagy-Britanniának sem, és az önerős védelmet hirdető semleges Svédország mellett egyedül a földrajzi helyzeténél fogva is "magányos" Dél-Afrikának sikerült eladni e gyártmányt.)
A típusválasztás különösen fontos szempont akkor, amikor nincs pénz új hadieszközre, és rohamosan közeleg egy forradalminak ígérkező váltás a világban. Ez lesz a vélhetően több ország részvételével tervezés alatt álló amerikai, több feladatú harci gép, a JSF, amely Magyarország számára 2018--2020-ban lesz hozzáférhető. Hazánknak esetleg érdemes addig "kibekkelni" a fő feladatokat amúgy teljesíteni képes használt típussal. Erre azért látszik legalkalmasabbnak az F--16-os, mert az utód JSF (F--24-es) rá épít, ennek is köszönhetően mai áron e kategória legolcsóbb vadászgépe.
A Gripen és az F--16-os összehasonlításakor már eddig is kiderült: a svéd--brit gép nem annyival olcsóbban repül (2200 dollár óránként) az F--16-osnál (2600 dollár), mint amennyiről korábban a svédek beszéltek. Az úgynevezett élettartamköltség (a beszerzési árral és az összes ráfordítással növelt érték) alacsony volta az alig tízéves Gripen esetében csak ígéret. A bérletben tíz évre megszerezhető, az amerikai ajánlat szerint azután maradványértéken megvehető F--16-osok körülbelül 20 éves gépek, amelyek azonban teljeskörűen felújíthatók. Sok zavart okoz a sorozatmegnevezés, amely önmagában félrevezető. Az amerikaiak az elektronikai-navigációs korszerűséget a Block-fokozatban mérik, amely modulárisan cserélhető berendezésekkel fejleszthető. A nekünk felkínált A sorozat a Block--15-tel megközelíti a későbbi C széria képességét. A frissen befutott török ajánlat valószínűleg az amerikaiakkal közösen gyártott, 1983-ban megrendelt 132 darabos C/D (egy-, illetve kétüléses), Block--30-40 szintű gépekre vonatkozik; az 1992-ben indult Peace Onyx 2 programban megrendelt Block--50-es C/D-k ma is repülnek. (A török F--16-os beszerzése kissé "macerás" lenne, mert a gyártó török--amerikai TAI cég még a török légierőnek is csak a tengerentúli partneren keresztül értékesíthet, szó szerint amerikai földet érintve a gépekkel.)
Különösen zavaró az ár körüli vita annak tudatában, hogy -- bizonyos határok közt -- a megrendelő igényeitől függ a végösszeg: például érdemes-e a számunkra csak "éles" helyzetben szükséges drága felderítőkonténert mind a 20 "igazi" vadászhoz megvenni (négy darab gyakorlógép lesz), kell-e a teljesen számítógépesített bevetéstervező és -irányító rendszer, nem elegendő-e nekünk az egy generációval előbbi rakéta. Ezek tízmilliárdokban mérhetők.
Orbán Viktor legutóbbi szavaiból az derül ki, hogy a kormány mindenképp a választások előtti döntést szeretne. A szempont a NATO-kötelezettségek betartása és a legalacsonyabb költség. Az amerikai törvények miatt ajánlatuk szeptember 20-áig kötelező érvényű, a napokban befutott török lehetőség viszont -- részletek híján csak valószínűsíthetően -- kisebb kiadást ígér. Most az idővel is versenyt fut az ország, ebből a szempontból nem mellékes körülmény, hogy a török konstrukció kibontására körülbelül három hét áll rendelkezésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.