Magyarország még akkor is 2,4 milliárd eurós nettó transzferre számíthat 2007-ben, ha az Európai Unió nekiveselkedik a támogatási politikák átfogó reformjának. Ha azonban fennmarad a status quo, 2013-ra már közel négymilliárd euróra nőhet a támogatás a DIW számításai szerint.
Az új tagok többsége számára 2007 és 2013 között növekedne az EU-tól várható nettó támogatás, mivel a tervek szerint csak a belépés után öt évvel férnének hozzá teljesen a strukturális alapokhoz -- kommentálta a számításokat lapunknak Christian Weise, a DIW Európa-szakértője. Az agrárszubvenciók azonban kismértékben csökkennének.
A DIW szerint a tizenöt tagú EU jelenlegi formájában 65,8 milliárd eurós operatív kiadásokkal számolhatna 2013-ra, míg 27 tagországgal 90,3 milliárd euróra növekedhetnének a költségek. Átfogó reformokkal ez utóbbi összeg 63,7 milliárdra mérséklődhetne. Az Európai Parlament nemrég megjelent tanulmánya ennél jóval nagyobb többletteherrel számolt a bővítés következtében.
A berlini gazdaságkutatók megvizsgálták, mennyibe kerülne az EU működése, ha tizenöt tagú maradna, és három forgatókönyvet vázoltak föl arra az esetre, ha az unió tíz új taggal bővülne 2005-ben, amit 2007-ben követne Bulgária és Románia. A legdrágább megoldás az unió számára a jelenlegi támogatáspolitika fenntartása volna, egyben ez jelentené a legnagyvonalúbb transzfereket az új tagok számára. Még mérsékelt reformok is milliárdos nagyságrendű megtakarításokat eredményeznének uniós szinten, a Magyarországnak szánt támogatásokat azonban már ezek is több mint 400 millió euróval kurtíthatnák meg 2007-ben. Az átfogó reformok végrehajtása 2013-ig a kibővített EU bruttó hazai termékének 0,57 százalékára csökkentené a költségeket, tovább mérsékelve az új tagoknak jutó támogatásokat.
A mérsékelt reformok keretében a DIW azzal számolt, hogy a strukturális alapok támogatásai azokban a régiókban lesznek elérhetők, ahol az egy főre jutó jövedelem az uniós átlag 80 százaléka alatt marad (a jelenlegi 75 helyett); a támogatott körből még így is kiesik néhány jelenlegi kedvezményezett. Az alapból folyósított különleges támogatások aránya 30-ról 10 százalékra csökken, a mezőgazdasági szubvenciók társfinanszírozójává pedig felerészben a nemzeti költségvetések válnak. Radikális reformok esetén a DIW úgy számolt, hogy a strukturális alapok csak az unió egy főre jutó átlagos GDP-jének 90 százalékától elmaradó tagállamok számára lesznek elérhetők, a termeléstől független, jövedelempótló agrártámogatások pedig fokozatosan megszűnnek.
Bár a kutatók megállapítása szerint a bővítés mindenképpen finanszírozható, ajánlatosnak tartják a strukturális és a mezőgazdasági támogatások rendszerének mielőbbi átalakítását. A reformok elmaradása ugyanis hosszú távon tenné drágává az EU működését, mivel az új tagok ellenérdekeltsége miatt felvételük után még tovább csökkenne a változások esélye. A becslések tanúsága szerint a radikális átalakításokkal hosszú távon az új tagok közül csak a legfejlettebbek -- és legkisebbek --, Ciprus, Málta és Szlovénia járnának jól.
A legnagyobb EU-tagállamok mind érdekeltek többé-kevésbé a reformokban -- állapítja meg a DIW az egyes országok nettó finanszírozói pozíciójának vizsgálata alapján. Az átfogó változások híve lehet Nagy-Britannia és Németország, míg Olasz- és Spanyolország inkább csak kisebb átalakításokban érdekelt. Franciaország hosszabb távon a status quo fenntartásával járna jól, de ha reformokra kerül a sor, a radikálisak lesznek kifizetődőbbek az ország számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.