Az állami autópályákat üzemeltető Állami Autópálya-kezelő (ÁA) Rt. az idén indult nyolcéves sztrádafelújítási programjának első évében mintegy 7,5 milliárd forintnyi munkát végeznek el -- tudtuk meg Kovács Tibor fenntartási igazgatótól. Ennek eredményeként egyebek között (fél pályában mérve) összesen körülbelül 90 kilométernyi szakasz burkolatát, továbbá hidakat, pihenőhelyeket újítanak fel, védőkerítéseket, zajvédő falakat építenek.
Ezek elvégzésére a sajtóban hat felhívást tettek közzé, összesen 79 különböző munkára lehetett ajánlatot tenni. Eddig négy pályázatot bíráltak el, a nyertesekkel összességében mintegy 4,5 milliárd forint értékű szerződést kötöttek. A kiíró -- a kormány sztrádaprogramjának megfelelően -- a pályázatokban jelezte, hogy kis- és középvállalkozások jelentkezését várja. Kovács Tibor elmondta, hogy alig pályázott nagy cég (a Strabag például egy ajánlatot sem adott be), de ahol megtették, a kkv-k ajánlata volt kedvezőbb.
Az ötödik pályázatban szereplő 17-féle munkára benyújtott ajánlatok elbírálása még tart, a hatodikban meghirdetett tíz munka ajánlatainak bennyújtási határideje pedig a héten jár le. Az idei két utolsó pályázaton összesen mintegy hárommilliárd forint értékű munka nyerhető el. Ezekkel együtt ebben az évben -- az egyéb munkákon kívül -- az M0-son 7,5 kilométeren mindkét oldalon, az M1-esen 62, az M3-ason 12, az M5-ös állami kezelésben lévő fővárosi szakaszán 7 kilométernyi fél autópálya szakaszának burkolatát újítják fel.
A társaság tervei szerint 2002-ben 6,5 milliárdot fordít a kezelésében lévő sztrádák felújítására. Ezt az ideihez hasonlóan az autópályadíjakból finanszírozzák. A tavalyi bevétel kereken nettó kilencmilliárd forintot tett ki. Az idén ezt várhatóan meghaladja. Az új szakaszok belépésével is várhatóan tovább nőnek a program forrásai. A bevételekből kell azonban finanszírozni az autópályák fenntartását és üzemeltetését is.